اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

کاهش سالانه قیمت نفت با وجود توافق اوپک و غیراوپک

به گزارش صنعت کار، بهای معاملات آتی نفت برنت ۵۶ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۵۳.۷۷ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت حدود ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۸ پس از دو سال رشد کاهش داشته است.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۴ سنت یا یک درصد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه افزایش یافت و به ۴۵.۷۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت وست تگزاس اینترمدیت امسال حدود ۲۴ درصد کاهش داشته است.

قیمت‌های نفت هفته گذشته در طول معاملات پرنوسان با بازارهای سهام همگام شده بودند و ضرر سنگینی را متحمل شدند.

به گفته جوناتان بارات، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت “پرابیس سکیوریتیز، سرمایه‌گذاران به دنبال خرید ارزان هستند و اگر مسائل تجاری آمریکا با چین حل شود، انتظار می‌رود تقاضای اقتصادی افزایش پیدا کند.

اشاراتی مبنی بر پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کرده و به صعود بازارهای سهام در معاملات دوشنبه کمک کرد. رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در توییتر نوشت: همین الان مکالمه طولانی و خوبی با شی رئیس جمهور چین داشتم. مذاکرات به خوبی پیشرفت می‌کند و اگر توافقی انجام بگیرد بسیار جامع خواهد بود و همه موضوع‌ها، بخش‌ها و نقاط مورد اختلاف را می‌پوشاند.

به گفته سوکریت ویجایاکار، مدیر شرکت مشاوره تریفکتا، چین همچنان بهترین موتور برای رشد اقتصاد جهانی بوده و مشکلات شدید این کشور به شکل اجتناب ناپذیری به رشد جهانی و در نتیجه مصرف نفت آسیب خواهد زد.

روند نزولی اخیر قیمت نفت احتمالا از ژانویه که اجرای توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک آغاز می‌شود کمتر خواهد شد. اوپک به همراه متحدانش شامل روسیه اوایل ماه جاری موافقت کردند میزان تولید خود را مجموعا ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ کاهش دهند.

به گفته تحلیلگران، ممکن است این گروه میزان عرضه خود را به مدت طولانی‌تری محدود نگه دارد تا بتوانند افزایش قیمت صورت گرفته در فاصله سپتامبر تا اکتبر امسال را مجددا مشاهده کند.

در حالی که انتظار می‌رود قیمت نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بهبود ملایمی پیدا کند بازار همچنان به دلیل رشد فزاینده تولید آمریکا تحت فشار خواهد ماند.

سطح تولید شیل آمریکا یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار خواهد بود و اگر تولیدکنندگان شیل آمریکا روند نزولی قیمت‌ها را نادیده گرفته و از سال آینده تولید خود را بالا ببرند، جهت حرکت بازار را دیکته خواهند کرد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی در هفته منتهی به ۲۸ دسامبر تعداد دو حلقه به شمار دکل‌های حفاری نفت اضافه کردند و مجموع آن را به ۸۸۵ حلقه رساندند که بالاتر از ۷۴۷ حلقه در سال ۲۰۱۷ بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا