اخبارصنعت و معدنویژه ها

فعالیت تولیدی چین کاهش یافت

به گزارش صنعت کار، به نقل از سی ان بی سی، فعالیت در بخش تولید چین برای اولین بار در بیش از دو سال گذشته در ماه دسامبر در بحبوحه رکود اقتصادی داخلی و ادامه درگیری تجاری با آمریکا کاهش یافت .
اداره ملی آمار چین در روز دوشنبه شاخص مدیران خرید بخش تولیدی را 49.4 واحد اعلام کرد، پایین تر از 49.9 که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند. مقدار این شاخص در دسامبر کمترین حد از فوریه 2016 بود .
شاخص مدیران خرید بخش تولید در نوامبر 50 واحد بود. رقم بالای 50 نشان دهنده توسعه است، در حالی که پایین تر از این حد رکود را نشان می دهد .
به طور خاص، سفارش های جدید صادرات در 7 ماه متوالی کاهش یافت و به 46.6 واحد رسید. ماه گذشته این رقم 47 بود .
در همین حین شاخص مدیران خرید بخش غیر تولیدی چین به 53.8 واحد رسید که بالاتر از 53.4 واحد در ماه نوامبر بود. بخش خدماتی بیش از نیمی از اقتصاد چین را تشکیل می دهد. اقتصاد چین به سمت مصرف بیشتر پیش می رود .

اطلاعات اقتصادی از دومین اقتصاد بزرگ جهان به دقت کنترل می‌شود تا هرگونه آسیب ناشی از جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن ردیابی شود .

در آغاز دسامبر دونالد ترامپ و زی جینپینگ، رئیس جمهور چین بر سر یک آتش‌بس 90 روزه توافق کردند که افزایش عوارض بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را توسط آمریکا به تاخیر انداخت .
در روز شنبه ترامپ در توییتر گفت تماسی طولانی و مثبت با زی داشته و معاهده تجاری بین دو کشور روند خوبی دارد .
ولی علاوه بر جنگ عوارض، اقتصاد چین با مشکلات داخلی نیز مواجه است. حتی قبل از افزایش درگیری های تجاری با آمریکا، پکن سعی می کرد کند شدن اقتصادرا پس از دهه ها پیشرفت مدیریت کند .
پایین تر از حد انتظار بودن شاخص مدیران خرید چین در آخرین روز 2018 نشان‌دهنده یک آغاز پر چالش در 2019 است .
فردریک نیومن سرپرست تحقیقات اقتصادی آسیا گفت:« چین معیار خوبی برای سنجیدن اتفاقاتی است که در چرخه صنعت جهان رخ می‌دهد. ارقام شاخص مدیران خرید امروز نشان می‌دهد اقتصاد در حال کند شدن است. این شرایط نه تنها بر رشد تولید ناخالص داخلی چین که بر تجارت جهان هم تاثیر میگذارد» .
در واقع اقتصاددانان هشدار می‌دهند که شرایط بدتر هم می شود .
در ماه اکتبر چین رشد اقتصادی را 6.5 درصد سالانه در سه ماهه سوم 2018 اعلام کرد یعنی کمترین سرعت رشد از سه ماهه اول 2009 . دلیل آن هم فشار جنگ تجاری بر رشد اقتصاد چین بود. هدف رشد رسمی چین در سال جاری حدود 6.5 درصد است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا