اخبارراه و ساختمانویژه ها

برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد؛ از اعتبارات ناچیز تا یک پارادوکس بزرگ

به گزارش صنعت کار، مطابق جداول لایحه بودجه 98، دولت برای برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد اعتبار یک میلیارد تومانی را در نظر گرفته است.

این پروژه سال 1387 آغاز شده و بر اساس اعلام دولت بایستی سال 1400 یعنی سه سال دیگر به اتمام برسد. تاکنون حدود 1100 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و طبق پیش بینی سازمان برنامه و بودجه برای اتمام آن 5000 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

به گزارش تسنیم، فارغ از موضوع اعتبارات ناچیز سال آینده و پارادوکس ساخت این پروژه عظیم ریلی توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بهره‌بردار شبکه ریلی، روبان برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد طی سال‌های اخیر چندین بار توسط مقامات مسئول سابق و فعلی قیچی شده است.

وزیر مستعفی راه و شهرسازی 17 بهمن سال 94 در یکی از این مراسم‌ها با عنوان ” آغاز برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد” با بیان اینکه زمان بسیار خوبی برای افتتاح پروژه‌ها و آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی مسیر تهران-مشهد است٬ گفته بود:‌ امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها به اهداف حمل و نقلی کشور دست یابیم و ادعاهای مطرح شده در این خصوص را به اثبات برسانیم.

آخوندی با یادآوری این‌که ارتقای سرعت و افزایش فناوری‌ حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین محورهای وزارت راه و شهرسازی بود که این کار با آغاز عملیات سریع‌السیر کردن مسیر تهران-قم اصفهان آغاز شد٬ افزود: اقدام بعدی ما برقی‌کردن مسیر تهران-مشهد است که سرعت سیر قطار به 250 کیلومتر در ساعت می‌رسد. برقی کردن قطار مشهد ـ تهران سبب می‌شود آمار مسافران ریلی مشهد ـ تهران از 13 میلیون نفر به 35 میلیون نفر در سال برسد.

در ادامه فروردین ماه سال گذشته نوبت به مدیرعامل کنونی راه‌آهن رسید تا وی نیز از آغاز عملیات اجرایی برقی کردن راه آهن تهران-مشهد در سال 96 خبر داده و بگوید: پس از برجام شاهد گشایش‌های متعددی در حوزه حمل‌ونقل ریلی هستیم که شاخص‌ترین آن به طور حتم آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد و گرمسار-اینچه برون در اوایل سال 96 خواهد بود.

محمدزاده با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای کشور افزود: تا کمتر از 5 سال آینده، حمل بار در حوزه صنایع معدنی و فولاد به 210 هزار تن خواهد رسید و اگر زمینه برای حضور این حجم بار روی ریل فراهم نشود به‌طورقطع در حوزه سوخت با حجم انبوهی از مصرف سوخت مواجه خواهیم شد که مخالف مسئله اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی شده، تا کمتر از 8 سال آینده حجم ترانزیت عبوری از ایران به 100 میلیون تن خواهد رسید. از این رو باید در حوزه حمل‌ونقل به‌طور حتم تلاش‌های گسترده‌ای به‌منظور افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای صورت گیرد تا در راستای اقتصاد مقاومتی بیشترین خدمت به مردم انجام شود.

آذرماه سال گذشته سرانجام مدیرعامل راه‌آهن از آغاز برقی کردن راه‌آهن تهران مشهد خبر داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا