اخبارتاپخودرو

کمبود قطعات چالش جدید تعمیرکاران خودرو/بحران جدی در انتظار بازار شب عید

به گزارش صنعت کار، در ماه های گذشته گران‎فروشی ۱۰۰ درصدی قطعات خودرو در بازار مشکلاتی را ایجاد کرده بود و در ادامه،  این روزها کمبود قطعات در سطح بازار مشکلات خاصی را برای تعمیرکاران خودرو به وجود آورده است. قطعات وارداتی پشت درب های گمرک مانده  و اجازه ترخیص نمی یابند و مشتریان و مردم برای تعمیر خودروهایشان گاهی اوقات مجبور به استفاده از قطعات دست دوم می شوند. این موضوع در شرایطی که در ماه های پایانی سال قرار گرفته ایم و در اسفندماه مراجعه مردم به مکانیکی ها و تعمیرگاه ها افزایش پیدا خواهد کرد به طور قطع  این اتفاق مشکل زا خواهد بود.

در همین رابطه علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران می گوید:« واردکنندگان قطعه برای گرفتن ارز نیمایی پروسه سختی را طی می کنند، تاجرهایی که پیش از اینکه ارز نیمایی به وجود بیاید به شرکت های قطعه ساز خارجی پول پرداخت کرده و سفارش داده بودند اکنون سفارش هایشان در گمرک های ایران متوقف شده و اجازه ورود پیدا نکرده و این موضوع خلاء بزرگی را ایجاد کرده است.»

او ادامه می دهد:« با شرایطی که در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.»

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ادامه می دهد: «در بخش خودروهای سواری خاص چون در شرایط کنونی قطعات این خودروها موجود نیست و امکان واردات آن ها هم وجود ندارد خودروها را کاپیتاژ می کنند و برای تعمیربه خارج از ایران و به گرجستان می برند. در بخش قطعات خودروهای دیزلی یعنی کامیون های دیزلی و اتوبوس ها هم نیز در بسیاری از موارد دچار کمبود هستیم، رانندگان و صاحبان این خودروها  برای تعمیرات به کشور ترکیه مراجعه می کنند به همین علت بازار ما نیز بسیار راکد شده است.»

او تاکید می کند:«از آنجایی که خودروهای خاص برای تعمیر از ایران خارج می شوند و کمبود قطعات در بازار وجود دارد این مسائل به صنف مکانیکی ها در حال ضربه زدن است. چراکه وقتی قطعه نباشد خودروها در تعمیرگاه ها می خوابد و متاسفانه این موضوع مشکل ایجاد کرده است. در کنار آن قطعات بی کیفیت بازار در حال توزیع است و باز هم گارانتی ندارد و در این بخش هم صنف ما ضربه  می خورد و از هر طرف که نگاه کنید صنف مکانیک ها در حال ضرر کردن است.»

نیک آیین  ادامه می دهد: «خواهش ما این است که مسوولین امر تدبیر کنند تا از این وضعیت خارج شویم. مسوولین باید وضعیت شب عید را حساس بدانند چون ما با یک بازار سنتی شب عید را نه تنها در خودرو که در بسیاری از کالاها داریم که باید پیش بینی های لازم در این مورد انجام شود و تامین قطعه صورت بگیرد. اکنون با هرتاجری که صحبت می کنیم عنوان می کند این کالایی که شما لازم دارید ما وارد کرده ایم و پشت دروازه های گمرک مانده است و اجازه ورود به کشور پیدا نمی کند. ما خودمان خودمان را تحریم کرده ایم.»

او در مورد اجرت های خارج از عرفی که برخی مکانیکی ها در مواردی از مردم دریافت می کردند می گوید:« در بحث اجرت ها باید بگویم  وقتی چنین مشکلاتی به وجود آمده مردم فشار به اجرت های ما آورده اند. درواقع گرانی قطعه را می خواهند بر سر مکانیک ها خراب کنند و از قیمت ما بزنند و این نیز معضل بزرگی است.»

او معتقد است با گران شدن قطعات یدکی و در زمانی که هیچ شرکتی وجود ندارد که خدمات گارانتی ارائه دهد ،گارانتی کردن با تعمیرکار است و در حالی که قیمت قطعه در ابتدای سال بسیار پایین تر بوده است و اکنون به چندین برابر رسیده است خسارات بر گردن مکانیک ها می افتد و  لازم است که  اجرت مکانیک ها افزایش پیدا کند.

نیک آیین در پاسخ به این پرسش که درخواستی برای افزایش قیمت دستمزد مکانیک ها داده شده یا خیر عنوان می کند: «ما در این ارتباط با اتاق اصناف مذاکره داشته ایم اما هنوز نتوانسته ایم مجوزهای لازم را بگیریم.»

این فعال حوزه خودرو در مورد استفاده از قطعات دست دوم نیز بیان می کند: «استفاده از قطعات دست دوم بسیار اشتباه است. در این زمینه چند روز پیش حادثه واژگونی اتوبوس علوم تحقیقات را تجربه کرده ایم. آن اتوبوس به علت مشکل در سیستم ترمز خودرو دچار حادثه شد. از بنده هم درخواست شد بروم و در این مورد قضاوت کنم که بنده قبول نکردم چراکه کار بسیار سختی است. در چنین موضوعاتی  وقتی که بررسی می شود مشخص می شود به طور مثال پیمانکار قرار بوده  صدهزار تومان بگیرد اما 50 هزارتومان به آن داده شده او هم در حالی که خودرو به تعمیر نیاز داشته نتوانسته تعمییرات استاندارد را انجام دهد. قطعات دست دوم برای خودرو سم است. چون اگر قرار بود این قطعات کارایی داشته باشد روی خودروی قبلی استفاده می شد. خودروسازان در دنیا برای اینکه یک قطعه چقدر عمر دارد تعریف دارند. بنابراین قطعه دست دوم را کسی توصیه نمی کند.»

تامین قطعات خودرو به یکی از نیاز های اساسی این روزهای بازار تبدیل شده و تسهیل شدن روند ترخیص قطعات با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم باید در دستور کار قرار بگیرد. اگر نه این روند کوچ رانندگان برای تعمیرات خودروها به کشور های همسایه و غیره در آینده افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است به علت استفاده از قطعات بی کیفیت یا دست دوم در ایام عید شاهد بالا رفتن آمار و ارقام تصادفات و حوادث خودرویی باشیم.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا