اخبارراه و ساختمانویژه ها

تبادل اولین موافقت‌نامه‌ جاده‌ای با سوئیس‌/‌کریدور ریلی ایران-آلمان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش صنعت کار، طبق جز ۱ بند «چ»‌ ماده ۳۰  قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، به منظور تسهیل تجارت و رقابت‌پذیر کردن فعالیت‌های حمل و نقل با توجه به مزیت‌های نسبی در زنجیره عرضه و خدمات ترابری، منطقه‌ای و بین‌المللی دولت مجاز است از ایجاد پارک‌های پشتیبانی (لجستیک)، احداث پایانه‌های‌ شهرهای حمل‌نقل ترکیبی مسافری و باری و گسترش بنادر خشک توسط بخش خصوصی و تعاونی حمایت کند.

دستگاه‌های اجرایی این حکم وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

براساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه، مطالعات طرح جامع مکان‌یابی احداث پایانه‌های ریلی در شبکه راه‌آهن توسط شرکت راه‌آهن انجام شده است.

مکان‌یابی ایستگاه‌های مسافری راه‌آهن در محدوده‌های شهری و در تعامل با سایر شقوق حمل‌ونقل درون و برون‌شهری انجام شده است همچنین مطالعات طرح‌های جامع ایستگاهی ریلی برای ۳۰ ایستگاه کشور با پیشرفت ۴۰درصد انجام شده است.

طبق اطلاعات سازمان برنامه و بودجه، از اهم اقدامات معاونت حمل‌ونقل می‌توان به طراحی یکپارچه مراکز لجستیک، تدوین آیین‌نامه ایجاد و بهره‌برداری مراکز لجستیک، ایجاد کمیسیون تخصصی مراکز لجستیک و تهیه دستورالعمل احداث، بهره‌برداری و نظارت بر مراکز لجستیک اشاره کرد.

همچنین با تشکیل ستاد مرکز لجستیک به ریاست معاون حمل‌ونقل وزارت راه و عضویت سازمان‌های دولتی و خصوصی مربوطه‌ وظیفه بررسی و تصویب نقاط پیشنهادی در هر پهنه‌های مصوب جهت ایجاد و بهره‌برداری مراکز لجستیک و نظارت بر روند ایجاد و بهره‌برداری مراکز لجستیک را برعهده دارد.

* تبادل اولین موافقت‌نامه‌ جاده‌ای با کشور سوئیس پس از ۱۹ سال

در جز ۳ بند «چ» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور آمده است: ساز و کارهای لازم برای تحقق افزایش سالانه ۱۰درصد حجم عبور (ترانزیت) خارجی کالا فراهم شود و دستگاه اجرایی این حکم سازمان راهداری و جاده‌ای تعیین شده است.

براساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه، از اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای در سال ۹۶ در این حوزه می‌توان به آماده‌سازی پایانه‌های مرزی مهران، چزابه و شلمچه، پایان عملیات اجرایی پایانه‌های مرزی بیله‌سوار و لطف‌آباد و تبادل اولین موافقت‌نامه‌ جاده‌ای با کشور سوئیس پس از ۱۹ سال اشاره کرد.

در سال ۹۶ میزان ۹.۲ میلیون تن ترانزیت کالا از جاده‌های کشور انجام شده است که نسبت به سال قبل آن  که ۸.۷میلیون تن بود به میزان ۱۸ درصد افزایش داشته است.

طبق اطلاعات سازمان برنامه و بودجه فعالیت‌های انجام شده توسط شرکت راه‌آهن در سال گذشته برای تحقق سند بالادستی مذکور شامل تسهیل در پرداخت کرایه (حمل اعتباری)، رقابتی کردن نرخ‌های حمل ریلی (ارائه تخفیف‌های متنوع)، بازاریابی جذب محصولات جدید،  راه‌اندازی قطار کانتینری از چین به ایران و پیگیری جهت راه‌اندازی کریدور ایران – آلمان از چین به ترکیه و اروپا است.

همچنین برگزاری جلسه با شرکت‌های فورواردری جهت حل مشکلات، ایجاد کریدور شمال – جنوب براساس نرخ و زمان مشخص، به‌روز رسانی بارنامه بین‌المللی و ایجاد امکانات جدید از قبیل رصد کردن تعداد و محل واگن‌ها و راه‌اندازی اپلیکیشن ارائه تعرفه‌های بین‌المللی حمل بار و معرفی کریدورها، بنادر و ارتباط با بازرگانان بین‌المللی از اهم پیگیر‌ی‌های شرکت راه‌آهن در این باره بوده است.

در سال ۹۶ میزان ۵۸.۱ میلیون تن کالا از طریق شبکه ریلی کشور ترانزیت شد که نسبت به سال گذشته که ۱۴.۱ میلیون تن بود ۳۹ درصد رشد داشته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا