خودروصنعت و معدن

یک شرط برای کاهش تعرفه‌های خودروی هیبریدی

به گزارش صنعت کار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،اعلام تعرفه‌های واردات خودرو یکی از داغ ترین مباحثی بود که در 6 ماه گذشته نقل تمام محافل خودرویی کشور بود و سرانجام با اعلام قوانین جدید تعرفه، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظارها به پایان رسید.

اما یکی از نکات قابل توجه در دستورالعمل جدید دولت، افزایش 9 برابری تعرفه خودروهای هیبریدی بود که صدای بسیاری از کارشناسان و متخصصان خودرو و محیط زیست را در آورد.

با وجود اینکه آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور بیداد می‌کند و تعداد روزهای پاک در تهران هر سال رو به کاهش است، تعرفه‌های جدید اعلام‌شده برای خودروهای هیبریدی، به طور عملی خریداران و بازار را به سمت خودروهای بنزینی و افزایش آلایندگی سوق می‌دهد و این اتفاق بسیار عجیبی است.

در دو ماه گذشته چند روز؛ تهران و کلان‌شهرهای دیگر به خاطر آلودگی هوا تعطیل شده و باید این سؤال جدی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسیده شود که با کدام استدلال و منطقی با دست خودتان مردم را به سمت استفاده از خودروهای بنزینی و آلاینده هل می‌دهید؟

میزان تعرفه‌ کمتر واردات خودروهای هیبریدی تا پیش از این مشوقی در جهت فرهنگ‌سازی و هدایت مردم به سمت استفاده از خودروهای پاک بود و باید از مسئولان دولتی و به ویژه وزات صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد مبنای تصمیم‌گیری برای افزایش 9 برابری تعرفه‌ واردات خودروهای هیبریدی را اعلام کنند؛ آن‌هم در شرایطی که خودروهای بنزینی تنها مشمول افزایش حداکثر ۳۰ درصدی در حقوق گمرکی و ورودی شده‌اند.

کاملا مشخص است که این نوع تعرفه‌بندی تنها خودروهای هیبرید را در بازار هدف قرار می‌دهد و شرایط رقابتی این خودروها در بازار عملا از بین خواهد برد. طبیعی است در چنین شرایطی مردم دیگر تمایلی به خرید خودروهای هیبریدی نخواهند داشت.

در کنار افزایش باورنکردنی قیمت خودروهای خارجی و ایجاد حباب قیمتی، یکی از اصلی‌ترین دستاورد‌های این تصمیم وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی، همین آسیب به بازار خودروهای هیبریدی است.
افزایش 9 برابری تعرفه خودروهای هیبریدی درست نیست

در واکنش به اخبار منتشر شده از برخی رسانه درباره افزایش 9 برابری تعرفه خودروهای هیبریدی ، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی را مربوط به آن دسته از خودروهایی که از موتورهای با حجم بالای ۱۵۰۰ سی سی استفاده می کنند، دانست.

امیر حسین قناتی با اعلام این مطلب افزود: این تیپ از موتورها به صورت فول هیبرید نیستند و در اصل از موتورهای فسیلی استفاده می‌کنند. این موتورها بیشتر توان خودرو را تامین می‌کنند و فقط در سرعت های بالا و همچنین مسیرهای مسطح و کم شیب موتور الکتریکی وارد مدار می شود.

وی با بیان اینکه این خودروها تقریبا خودروهایی با موتور سوخت فسیلی محسوب می شوند، گفت: تاثیر این خودروها در کاهش آلودگی بسیار کم است و تنها خودروی هیبریدی پایه الکتریک و خودروی برقی برای کاهش آلودگی های زیست محیطی مناسب هستند که تعرفه آنها نیز تغییری نکرده است‌.

قناتی با اعلام اینکه هیچ تعرفه‌ای 9 برابر نشده است، تصریح کرد: بیشترین تغییر تعرفه مربوطه از ۵ به ۲۵ بوده است و با این اصلاح تعرفه، واردکنندگان به ورود خودروهای پاک و غیر آلاینده ترغیب پیدا کرده اند.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تقریبا تمامی خودروهای هیبریدی وارد شده در سال گذشته (بیش از ۸۰۰۰ دستگاه) با موتور بالای ۲۰۰۰ سی سی بوده است.
افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی موجب آلودگی بیشتر هوا می شود

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی نیز در خصوص 9 برابر شدن تعرفه‌های واردات خودروهای هیبریدی، اظهار کرد: وزارت صنعت معدن تجارت با بخش خصوصی در این رابطه هیچ مشورتی نکرد.

وی در ادامه افزود: اتاق اصناف ایران با این موضوع به شدت مخالف است ،زیرا افزایش تعرفه این نوع خودروها به طور حتم موجب کاهش واردات آنها در آینده خواهد شد.

فاضلی با اشاره به وجود بحران آلودگی هوا در کلان‌ شهرهای کشور گفت: در مجموع افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای هیبریدی در بلند مدت به محیط زیست صدمات جبران‌ناپذیری وارد کرده و آن را منفی ارزیابی می‌کنم.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: در صدد انجام مذاکراتی برای تغییر تعرفه‌های خودروهای هیبریدی با وزارت صنعت هستیم.
احتمال تغییر تعرفه های خودرو وجود دارد

مجتبی خسروتاج مدیر سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبریدی را نباید به عنوان افزایش 9 برابر تعبیر کرد و هدف اصلی این امر فرهنگ‌سازی خودروهای هیبریدی در جامعه بود.

خسروتاج گفت: کار کارشناسی لازم در این خصوص انجام شده و اهالی فن نسبت به آن نظر داده اند و پس از آن تعرفه ها مصوب شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: آماده شنیدن انتقادات مرتبط با تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در کمیسیون ماده یک هستیم و اگر لازم باشد و دلایل کافی ارائه شود در تعرفه تجدید نظر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: انتهای سال ۹۵ وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادهای خود در ارتباط با تغییرات تعرفه ای را به دولت ارائه کرد که به دلیل نگرانی از برخی آثار تورمی تصویب آن به تعویق افتاد تا اینکه امسال در آذرماه هیات دولت تصمیم گرفت تا با لحاظ کردن همه شرایط تغییرات تعرفه ای را اعمال کند.

به گفته خسروتاج؛ تعرفه ها در برخی اقلام کاهشی و در برخی اقلام افزایشی بود که تمامی این موارد به دلیل کنترل آثار تورمی آن لحاظ شده است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم منطق را بر تعیین تعرفه کالاها حاکم کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در جامعه نقل قول‌ها و روایات نادرستی از این موضوع بیان شد که موجب شده تا دید منفی نسبت به این افزایش تعرفه در کشور ایجاد شود.

خسروتاج در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد این تعرفه‌ها در آینده تغییر کند یا خیر، افزود: هیچ امکانی را رد نمی‌کنم، هرچند آن را به طور کامل نیز نمی‌پذیرم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا