اخبارتاپخودرو

فروپاشی یک تجارت/ شرکتهای واردکننده در حال احتضار

به گزارش صنعت کار، تصمیمات مردان شماره یک وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند سال گذشته باعث شد تا رشته های چندین ساله صنعت خودرو برای ایجاد رقابت بین خودروسازان و ارتقا کیفیت محصولات تولیدی در ایران پنه شود، پنبه ای که حالا این روزها در حال سوختن است و با خود هم درآمدهای بالای حوزه واردات برای دولت را به باد داده و هم اشتغال زیاد این حوزه را با چالش جدی مواجه کرده است.
این روزها خبر تعدیل نیرو در شرکتهای واردکننده خودرو به یک خبر تکراری تبدیل شده است، موضوعی تاسف بار که حالا با استمرارش به یک رویداد عادی تبدیل شده است.
در ماه های گذشته اکثر شرکتهای واردکننده تعدیل نیرو داشتند و برخی از شرکتها هم یا زیر بار هزینه ها دوام نیاوردند و یا قید سرمایه گذاری در این بخش را زدند و ساکن شهرهای آمریکای شمالی و یا حاشیه خلیج فارس شدند. سرمایه گذارانی که ترجیح دادند باقی عمر خود را بدون دردسر با سرپرده پولهایشان نزد بانکهای خارجی بگذرانند و استرس اضافه بیزینس در ایران را به جان نخرند.
تبعات مسدود شدن واردات خودرو
تبعات ممنوعیت در واردات خودرو قطعا مربوط به همین موضوعات نمی شود و در کنار کاهش درآمدهای دولت، از بین رفتن اشتغال این حوزه و ضرر و زیان بالای شرکتهای واردکننده خودرو نمی شود بلکه تبعات این موضوع در بخشهای دیگر هم نمود پیدا خواهد کرد.
برای نمونه باید به بخش پر اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده اشاره کرد که مدتهاست به دلیل ممنوعیت واردات خودرو تقریبا تعدیل شده و خودروهای فرسوده هم بعد از سالها که یک برنامه مدون و کارشناسی شده برای خروج آنها از طریق واردات خودرو تدوین شده بود حالا به حالت قبلی خود برگشته و همچنان شاهد انباشت این خودروها در پارکینگهای اسقاط و از آن بدتر تردد این خودروهای مرگ آور در سطح کلانشهرها هستیم.
موضوعی که هر دولتی را با کمترین تدبیر متوجه تبعات آن خواهد کرد و هزینه های هنگفتی که باید برای درمان سرطان آلودگی های کلانشهرهاکرد تا این معضل تا حدودی برطرف شود، معضلی که هزینه درمان آن شاید خیلی بیشتر از هزینه واردات خودرو حتی در این شرایط حساس ارزی برای دولت باشد.
در کنار آلودگی هوا و تعطیلی مراکز اسقاط، یکی از اصلی ترین مضررات این تصمیم دولت در حوزه واردات خودرو، دلسردی  سرمایه گذاران در صنعت خودرو و حتی دیگر حوزه های اقتصادی کشور است، چراکه قطعا با اتخاذ این تصمیمات یک شبه و غیر کارشناسی، ریسک سرمایه گذاری در بخشهای اقتصادی را افزایش داده و کمتر سرمایه گذاران را راغب به سرمایه گذاری می کند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه تعطیلی واردکنندگان کلید خورده اظهار کرد: بالغ بر 4 هزار نفر در بخش واردات خودرو تعدیل نیرو صورت گرفته که این نشان می دهد که اوضاع واردکنندگان خودرو در کشور چگونه است.
به گفته دادفر دبیر انجمن واردکنندگان، شرکتهای واردکننده سعی در تعامل با دولت را داشتند اما مسئولان علاقه ای برای رفع مشکلات واردکنندگان ندارند و در حال حاضر 2 هزار میلیارد سرمایه در گمرکات کشور خاک میخورد که دولت تصمیمی در مورد آن نمی گیرد.
در کنار این مشکلات با ممنوع کردن واردات خودرو قطعا تاثیر منفی آن را در حوزه کیفیت خودروهای تولیدی هم شاهد خواهیم بود، کما اینکه با اعلام آمارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از کیفیت خودروهای تولیدی داخل در 3 ماه گذشته این مهم به عینه مشاهده می شود که کیفیت خودروهای تولید داخل نه تنها افزایش نداشته بلکه خودروسازان کاهش کیفیت را هم در کارنامه محصولات خود ثبت کردند.
کاهش تنوع محصولات و قدرت انتخاب مشتریان هم از دیگر معضلات این تصمیم غیر کارشناسی است که خود نیاز به گفتار بسیاری دارد.
با ادامه این روند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
جواب سوال بسیار ساده است، شرکتهای واردکننده ای که اکنون در حال فعالیت هستند با ادامه این روند و استمرار هزینه نمایندگی ها و حقوق کارکنان و … قطعا به تعطیلی کشیده خواهند شد و این وسط مشتریان این شرکتها می مانند و خودروهایی که نیاز به دریافت خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی دارند.
معضلی جدی که در راه است و هم اکنون هم با حذف گارانتی خودروها و هم چنین کمیاب شدن قطعات یدکی در بازار و نمایندگی ها استارت خورده و در مورد آن هم رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفته: «در بخش خودروهای سواری خاص چون در شرایط کنونی قطعات این خودروها موجود نیست و امکان واردات آن ها هم وجود ندارد خودروها را کاپیتاژ می کنند و برای تعمیر به خارج از ایران و به گرجستان می برند. در بخش قطعات خودروهای دیزلی یعنی کامیون های دیزلی و اتوبوس ها هم نیز در بسیاری از موارد دچار کمبود هستیم، رانندگان و صاحبان این خودروها  برای تعمیرات به کشور ترکیه مراجعه می کنند به همین علت بازار ما نیز بسیار راکد شده است.»
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ادامه می دهد: « با شرایطی که در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.»
حال باید دید وزیر جدید صنعت معدن و تجارت چه زمانی به عیادت بیماران در حال احضار خودرو خواهد آمد و آیا در توان و اختیارات خود می بیند تا با اتخاذ یک تصمیم عاجل و کارساز گره موجود در حوزه واردات خودرو را باز کند یا خیر.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا