اخبارتاپخودرو

تاثیر کاهش تولید بر آینده صنعت خودرو/ زیان خودروسازان از سرمایه شان بیشتر می شود؟

به گزارش صنعت کار، دو سه ماه پیش بود که عنوان شد ارزش سهام گروه خودرویی در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و سهامداران کلان و خرد شرکت های خودرویی از صف های فروش برای نماد‌های خودرویی به شدت احساس نگرانی می کنند. طبق صورت‌های مالی اظهار شده خودروسازان، ایران‌خودرو بزرگ ترین خودروساز کشور، تا پایان شهریور امسال زیان ۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومانی را تجربه کرده  و این در حالی  است که  کل سرمایه ثبتی آن، یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بوده است.  در نتیجه  این موضوع نشان می داد زیانی بیش از کل سرمایه ثبت شده برای آن ها به وجود آمده است.
همچنین گروه خودرویی سایپا و بر اساس آنچه به سازمان بورس اعلام کرده است، این گروه هم در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان زیان داشته و این در حالی است که سرمایه ثبتی این شرکت، حدود ۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان است. و در مجموع دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۵/ ۵ هزار میلیارد تومان زیان کردند.

بر اساس صورت‌های مالی نیمسال جاری که ایران خودرو و سایپا به سازمان بورس ارائه کردند به نظر می رسید زیان آنها از ۵۰ درصد سرمایه‌شان بیشتر شده است و طبق قانون به گفته این کارشناس مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند. طبق این ماده، اگر زیان یک شرکت از ۵۰ درصد سرمایه شود، هیات‌مدیره باید نسبت به تشکیل مجمع و درباره ادامه فعالیت یا انحلال، آن مجموعه تصمیم‌گیری کند. که البته این موضوع برای یک سال در نظر گرفته می شود نه شش ماه. اما در حالی که شاهد روند نزولی تولید در خودروسازان هستیم  و تا پایان سال تنها دو ماه و نیم بیشتر باقی نمانده است جای این نگرانی وجود دارد که این دو خودروساز بزرگ کشور به ورطه تعطیلی کشیده شوند.

در همین رابطه علی صادقین کارشناس بازار سرمایه  چندی پیش عنوان کرد اگر نقدینگی مناسبی از سوی دولت و سیستم بانکی به گروه  خودرویی تزریق شود می تواند  خودروسازان را تا حدودی از خطری که در حوزه مالی و زیان انباشته  که با آن مواجه اند و آن ها را تهدید می کند رها کند. او معتقد بود که اگر این زیان جبران نشود مجموعه های خودرویی مشمول قانون 141 خواهند شد و آن موقع دولت باید فکر عاجلی به حال این موضوع کند. اما تا به امروز شاهد روند مثبت و تزریق این نقدینگی به خودروسازان نبوده ایم و حتی دولت در اعلام قیمت های جدید نیز تعلل می کند و خودروسازان برای رفع مشکل نقدینگی خود برخی از محصولات خود را گران کرده اند تا بتوانند از این اتفاق جلوگیری کنند.

به گفته کارشناسان اولین اتفاقی که پس از به تعطیلی کشیده شدن خودروسازی ها اتفاق خواهد افتاد بیکاری تعداد زیادی از نیروهای انسانی مشغول به کار در این حوزه است. احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازی نیز بر این موضوع  تاکید کرده  و گفته است حدود 700 الی 800 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار  و در حال ارتزاق از این شغل هستند اگر قرار باشد این صنعت تعطیل شود همگی از کار بیکار می شوند.

گران شدن مواد اولیه تولید خودرو تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و اعمال تحریم های خودرویی از مهم ترین دلایل کاهش تولید خوانده شده است. از سویی بدهی خودروسازان به قطعه سازان و ترخیص نشدن قطعات خودرویی از گمرک مزید بر علت شده و بر روند کاهش تولید اثر خود را گذاشته است. علاوه بر آنکه شرکت های خودروسازی در این شرایط دچار ضرر می شوند اگر این روند ادامه پیدا کند وضعیت خودروهای پیش فروش شده خودروسازان هم بلاتکلیف خواهد ماند و مردم دچار ضرر و زیان بسیاری خواهند شد.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا