اخبارخودروراه و ساختمانویژه ها

هشدارهای بهمنی مدیریت بحران برای تردد در محورهای کوهستانی

به گزارش صنعت کار، بهنام سعیدی، در این باره اظهارکرد: از صبح امروز یکشنبه یک سامانه بارشی از سمت مرزهای غربی وارد کشور می‌شود که استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، شمال شرق خوزستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، جنوب آذربایجان غربی و جنوب دامنه البرز در استان‌های البرز و تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در پی آن از امروز شاهد بارش برف و باران و وزش باد شدید، همچنین در برخی مناطق نیز شاهد وقوع برف و کولاک خواهیم بود که وزش بادهای تند می‌تواند باعث تشدید احتمال وقوع بهمن شود. پس افرادی که قصد تردد از مناطق کوهستانی و صعود را دارند باید قبل از تردد به شرایط جوی توجه کنند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پیش از این مدیریت بحران در نامه‌ای مکتوب به استان‌های سراسر کشور برای مقابله با حوادث فصل سرما به حالت آماده باش درآورده بود، گفت: هشدارهایی که روزانه دریافت می شود نیز به مدیران کل بحران استان های مذکور منتقل شده و آنان باید اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکید سازمان مدیریت بحران، رعایت نکات ایمنی از سوی مردم است، تصریح کرد: اگر شهروندان قصد انجام سفری ضروری به هر یک از استان‌های ذکر شده را دارند، به آن‌ها توصیه می‌شود که حتما تجهیزات زمستانی، لباس گرم،‌ غذا به مقدار کافی و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. در زمان برف و کولاک هنگام تردد با خودرو از جاده‌های کوهستانی باید از ایجاد صداهایی مثل صدای بوق، ضبط و… پرهیز کرد، چرا که صداهای بلند و ارتعاشات ممکن است باعث ایجاد بهمن شود. همچنین شهروندان باید از تردد و نزدیک شدن به مناطق سیل خیز مثل بستر رودخانه‌ها خودداری کنند و با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و هشدارهایی که از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود مسیر خود را ادامه بدهند.

سعیدی با اشاره به اینکه در این فصل از سال شاهدیم که کوهنوردان بسیاری حین کوهنوردی دچار مشکلاتی می‌شوند، گفت: توصیه می‌کنیم که کوهنوردان در شرایط زمستانی و برف و کولاک حتما وسایل و ابزار کوهنوردی، وسایل ارتباطی از جمله بی‌سیم، تلفن همراه و… را به همراه داشته باشند و علاوه بر کمک گرفتن از مربی و صعود به صورت گروهی از راه‌های شناخته شده عبور کنند و افراد دیگر غیر از اشخاصی که با آن‌ها به کوهنوردی رفته‌اند را هم در جریان تردد خود از این مسیرها قرار دهند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: برای اینکه در مناطق برفی و کوهستانی باعث ایجاد بهمن نشویم باید نکات ایمنی را به خاطر داشته باشیم. همچنین باید بدانیم که ارتعاش و ایجاد صدا یکی از مهم ترین علت‌های وقوع بهمن در مناطق کوهستانی پر برف است، بنابراین هنگام عبور از این مناطق باید از ایجاد اصواتی که ممکن است باعث ایجاد بهمن شوند پرهیز کنیم و بدانیم که صداهایی مثل هواپیما، بالگرد و… نیز ممکن است باعث وقوع بهمن شود، پس باید بعد از شنیدن کمترین صدایی منطقه را ترک کنیم.

سعیدی افزود: بهترین راه عبور از مناطق بهمن‌خیز هم صعود به سمت بالاست به طوری که حجم برف کمتری بالای سرمان باشد. همچنین باید از یک شیب برفی با قدم‌های آرام و بدون فشار عبور کنیم تا باعث شکست جریان بهمن نشویم، اما اگر با رعایت تمام نکات ایمنی باز هم در بهمن گیر کردید، خونسردی خود را حفظ کنید و به صورت شنا خود را به روی بهمن هدایت کنید و طرف بالا و سمت راست یا چپ فرار کنید، همچنین سعی کنید قبل از مدفون شدن زیر برف وسایلی از خود به بالا پرتاب کنید تا امدادگران، محل حدودی شما را بدانند. اگر هم در بهمن فرو رفتید با هر وسیله‌ای جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید تا از ورود ذره‌های برف و یخ‌زدگی ریه‌ها و خفگی جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا