اخبارتاپخودروصنعت و معدن

تاثیرات افزایش قیمت خودرو بر صنایع خودروسازی/ چراغ واحدهای خودرویی روشن می ماند؟

به گزارش صنعت کار، مدتها بود که با افزایش نرخ ارز و تحریم ها، فشار زیادی به صنایع خودرو و قطعه سازی ها وارد شده بود، فشار افزایش قیمت نهاده های تولید از یک سو و مقاومت دولت برای افزایش قیمتها از سوی دیگر باعث شده بود تا دومین صنعت مهم کشور در مسیر تولید به تنگناهای دشواری وارد شود.

خودروسازان مدتها بود که با زیان تولید و عرضه می کردند و این قیمتهای خودرو بود که از سازمان حمایت به ستاد تنظیم بازار و از آنجا به سورای رقابت دست به دست می شد.

در این شرایط حساس اقتصادی موضوع آنقدر مهم شده بود که حتی مقام عالی وزارت هم ترجیح می داد نه اظهار نظر خاصی در مورد افزایش قیمت خودرو داشته باشد و نه مستقیم تصمیم و دستوری به زیر مجموعه ها دیکته کند.

حالا قطعه سازان هم با تاخیر در وصول مطالبات خود از خودروسازان نفس های آخر را می زنند و دیگر توان ادامه تولید با این نرخ ها و این وضعیت نقدینگی را ندارند.

در همین رابطه رضا رضایی  عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: تعلل سازمانها و نهادهای تصمیم گیر در قیمت گذاری خودرو باعث شده تا اکثر واحدهای قطعه سازی مجبور به تعدیل نیرو، کاهش تولید و حتی تعطیلی شوند.

وی ادامه داد: در جلسه هم اندیشی کارآفرینان با وزیر اقتصاد هم عاجزانه خواهش کردم هم بانکها به داد صنعت مهم قطعه سازی برسند و هم هرچه زودتر قیمتهای جدید خودرو اعلام شود تا از این بلاتکلیفی و مشکلات متعدد تولید خلاص شویم.

پیش از این هم مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور از تولید با زیان خودروهای خود سخن گفته بودند، مدیرانی که از یک سو باید مشتریان خود را راضی نگه می داشتند و از سوی دیگر باید ضمن جلب نظر سهامداران، شرایط را برای ادامه روند تولید و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه های خود فراهم می کردند.

حالا بعد از مدتها انتظار و تغییر چندین باره تاریخ اعلام افزایش قیمت خودروها، خبر رسیده که این قیمت ها در سازمان حمایت نهایی و به زودی به خودروسازان اعلام می شود.

البته نحوه محاسبه قیمت ها به تایید دولت هم رسیده و بعد از بررسی های متعدد و البته تایید ضمنی رییس جمهور این قیمتها نهایی شده است.

قیمتهایی که به گفته یک منبع آگاه تا سقف ۷۰ درصد برای خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان اعمال خواهد شد تا نوشدارویی باشد بعد از مرگ بسیاری از واحدهای قطعه سازی.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا