اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

روسیه کاهش تولید نفت خود بر اساس توافق با اوپک را آغاز کرد

به گزارش صنعت کار، به نقل از بلومبرگ، روسیه طبق قرارداد اوپک به تدریج تولید خود را کاهش می‌دهد و در همین ماه نیمی از مقدار کاهش توافق شده را اجرایی می‌کند .
اطلاعات اولیه نشان می دهد که تولید روسیه بیش از 200 هزار بشکه در روز نسبت به ماه اکتبر کاهش یافته است. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت:« شرکت‌های نفت اعلام کرده اند می‌توانند تولید کل را 50 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه پایین بیاورند ».
روسیه با اوپک توافق کرده بود که به تدریج 228 هزار بشکه در روز سهم کاهش تولید خود را نسبت به تولید 11.418 میلیون بشکه ای ماه نوامبر تا پایان سه ماهه اول 2019 اجرایی کند. این کشور قبل از این توافق، شیرهای نفت خود را باز کرده بود و با رکورد 11.45 میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر تولید می‌کرد. یعنی کاهش تولید ماهانه این بار شدیدتر است .
طبق توافق اوپک، روسیه اجازه دارد تولید خود را تدریجی کاهش دهد چون آب و هوای سخت و شرایط زمین شناسی پیچیده سیبری، مهمترین استان نفتی روسیه، مانع بسته شدن سریع میادین نفتی می شود .
در عوض، عربستان سعودی اعلام کرد که صد در صد کاهش تولید توافق شده را اجرایی کرده و حتی کمی هم فراتر از آن رفته است. این کشور 10.2 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند .
کاهش تولید روسیه در مقایسه با برخی شرکایش نسبتاً کم است. در دسامبر حتی قبل از آغاز کاهش تولید، تولید نفت اوپک 530 هزار بشکه در روز کاهش یافته بود. اوپک و متحدانش توافق کردند در کل تولید نفت را 1.2 میلیون بشکه در روز در نیمه اول 2019 کاهش دهند .
با اینکه این مهار تولید، قیمت نفت برنت را به بالای 60 دلار در هر بشکه رسانده ولی همچنان 30 درصد پایین تر از رکورد چهارساله قیمت نفت در اوایل اکتبر است.
اجلاس بعدی کمیته مشترک نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه اوپک و غیر اوپک ،احتمالا در آوریل برگزار می شود. البته به گفته نواک ممکن است این تاریخ تغییر کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا