اخبارنفت و پتروشیمی

اوپک در آمریکا کمپین راه می‌اندازد

به گزارش صنعت کار، پیام این کمپین این است که اوپک نقش مهمی را در کمک به اقتصاد آمریکا ایفا می کند.

اگرچه مقامات اوپک قصد ندارند مستقیما با سیاستمداران و سیاستگذاران آمریکایی دیدار کنند اما لابی برای تاثیرگذاری روی آمریکایی‌ها فوریت جدی برای این گروه پیدا کرده است.

بدنبال توییت هایی که از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا منتشر شده و این گروه را به بالا بردن قیمت نفت متهم کرده است، اعضای اوپک از این واهمه دارند که در معرض قوانین ضد انحصارطلبی دولت ترامپ قرار بگیرند.

اوپک در حالی به فکر لابی نزد دولتمردان آمریکایی افتاده که دچار اختلافات داخلی میان اعضای بزرگ خود و تشدید رقابت تولیدکنندگان شیل آمریکا شده است.

طی سالهای اخیر اوپک ناچار بوده در برابر شکایات ضد انحصارطلبی متعدد در آمریکا از خود دفاع کند و شاکیان اغلب موفق نبوده‌اند، زیرا اعضای اوپک با مصونیت حاکمیتی مورد حمایت قرار گرفتند. برخی از اعضای دولت ترامپ پیشنهاد کرده‌اند این معافیت‌ها مورد بازبینی قرار گیرند و برخی از اعضای کنگره نیز خواهان لغو آنها شده اند.

اوپک تلاش می‌کند بازار را متقاعد کند که می‌تواند قیمت‌ها را تثبیت کند. سال گذشته یکی از مقامات وزارت دادگستری آمریکا پیشنهادی را در دولت ترامپ ارائه کرد که تحت آن، دولت آمریکا قادر خواهد بود اوپک را به عنوان نقض کننده قوانین ضد انحصارطلبی به چالش بکشد. این طرح منوط به بازبینی میان نهادها بوده است و کنگره جدید که با تعطیلی دولت سر بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک، دست و پنجه نرم می‌کند بعید است به این زودی توجه خود را به موضوع اوپک معطوف کند.

با این حال اوپک نمی خواهد خطر کند و به گفته مقامات اوپک، این سازمان می خواهد با محافل سیاسی وارد لابی مستقیم شود و سرگرم بررسی یک استراتژی است که طبق آن به سازمان‌های صنعتی، اندیشکده‌ها، آکادمی‌ها و سایر صاحبان نظر درباره تبلیغ خود در آمریکا، روی خواهد برد.

مقامات اوپک گفته‌اند این گروه ممکن است با گروه‌های آمریکایی مانند موسسه امریکن پترولیوم و اتاق بازرگانی آمریکا ارتباط بگیرد اما سخنگوی موسسه امریکن پترولیوم اظهار کرد که این سازمان هیچ ارتباطی با اوپک ندارد. سخنگوی اتاق بازرگانی آمریکا نیز در این باره ابراز بی‌اطلاعی کرد.

تحت استراتژی پیشنهادی اوپک، آکادمیسین ها، کارشناسان و مقامات اندیشکده‌ها با قانونگذاران دیدار خواهند کرد تا این پیام اوپک را برسانند که اقدامات اوپک می‌تواند به تثبیت قیمتها و شکوفایی صنعت انرژی آمریکا کمک کند.

این طرح که در نشست اخیر اوپک در وین مورد بحث قرار گرفت، توافق گسترده ۱۴ عضو این سازمان را جلب نکرد  و برخی نگرانند که این اقدامات که هزینه آن حدود ۵۰۰ هزار دلار برآورد شده است، ‌ از منابع لازم برای هزینه حقوقی دفاع از اوپک در دادگاههای آمریکا کم کند. ایران به شدت با چنین اقدامی مخالفت کرده و نمایندگان ایران از اوپک خواسته اند با آمریکا وارد مذاکره نشوند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، بودجه کمپین این گروه هنوز تایید نشده و استراتژی مذکور در نشست‌های فنی اوپک در ماه آینده و در نشست آوریل مجددا مورد بحث قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا