اخباربانک و بیمه

قانون اصلاح چک به شفافیت و رشد اقتصادی کمک می‌کند

به گزارش صنعت کار، بهروز زنگنه رئیس انجمن صادرکنندگان صنعتی، مدنی و خدمات مهندسی پیرامون قانون اصلاح قانون چک که چند وقت پیش مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرد، گفت: این قانون باعث بهبود فعالیت اقتصادی شده و مبادلات اقتصادی را بهبود می‌بخشد.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنعتی، مدنی و خدمات مهندسی در ادامه گفت: هر چیزی که  باعث ایجاد شفافیت شود خوب است و از مشکلاتی که گربانگیر آن هستیم جلوگیری می­کند.

وی به اجرای قانون توسط مسئولین ذی ربط اشاره کرد و گفت: باید به پیاده شدن این قانون و رفع موانع پیش روی آن توجه کنیم و خود به خود علاوه بر اینکه باعث ایجاد شفافیت می‌شود رونق اقتصادی نیز به همراه دارد. بنابراین پیاده سازی این قانون هم به اندازه­ی نوشتن آن اهمیت دارد.

زنگه به نوآوری‌های موجود در قانون اصلاح چک اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در این قانون در راستای حمایت از گیرنده­ی چک پیش­بینی شده این است که اگر کسی چکی را صادر کند و چک او برگشت بخورد، آن مبلغی که برای آن چک کشیده، در تمام حساب­ها در هر بانکی که باشد، به اندازه­ی مبلغ مذکور مسدود می­شود و این یک ضمانت اجرای غیرکیفری را برای فعالین اقتصادی مد­نظر قرار داده است. این نوآوری بسیار مهم است.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنعتی، مدنی و خدمات مهندسی درباره این مسئله ادامه داد: گیرنده­ی چک زمانی که مطمئن شود در صورت برگشت خوردن چک می‌تواند وجوه حساب­های دیگر صادرکننده تا سقف مبلغ چک را بلوکه کند یک تضمینی است که خیال گیرنده­ی چک را راحت می‌کند و ریسک مبادلات پولی با استفاده از چک را کاهش می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به پیشگیری از صدور چک‌های برگشتی با اجرای این قانون گفت: این قانون  اگر خوب اجرا شود طبیعتاً قانون خوبی است. به دلیل مشکلات اقتصادی وضع چک در حال حاضر خوب نیست و این باعث شده که فعالین اقتصادی نیز از قبول صرف نظر کنند زیرا برگشتی­های چک زیاد شده است. بنابراین باید فکری کرد که یک چک ارزش تضمینی خودش را در معاملات حفظ کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا