اخبارتاپخودرو

ثبات کیفیت خودروهای داخلی در شرایط بی ثبات تولید/رضایت مشتریان از تولید داخل کاهش می یابد؟

به گزارش صنعت کار، بر اساس گزارش ارزشیابی خودرو، در آذر ماه ۱۳۹۷ تعداد ۳۲۶۸۱ دستگاه خودرو تولید گردید که ۹۹ درصد از حجم تولیدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد دیگر به خودروهای گروه سنگین اختصاص دارد. خودروهای تولیدی کشور در این ماه، شامل ۵۱ مدل خودرو درگروه سبک و ۱۴ مدل در گروه سنگین می‌باشد.

بر اساس این آمار تولید خودرو نسبت به ماه آبان چیزی حدود 6 هزار  دستگاه کاهش یافته است. اما به لحاظ کیفی در یک نگاه اجمالی و مقایسه این دو ماه با آن هم تغییرات به خصوصی مشاهده نمی شود و این نشان از آن دارد که هنوز مشکلات تولید به بحث کیفی خودروهای تولید داخل کشیده نشده و خودروسازان ترجیح داده اند کمتر تولید کنند اما کیفیت خودروهای تولیدی از آنچه هست پایین تر نیاید.

اگر چه بحث کیفیت خودروهای داخلی به خصوص خودروهای پر تیراژ همانند پراید همیشه به قوت خود باقیست و از نامطلوب بودن کیفیت آن سخن به میان می آید. تا جایی که در خبر های روز گذشته عنوان شد کیفیت خودروهای تولید داخل صدای بهزیستی را هم در آورده است.

محمدعلی کوزه گر مدیرکل مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور در نخستین جلسه هم‌اندیشی سازمان‌های دولتی، همیاران بهزیستی، مسئولیت اجتماعی( سهم)  با بیان اینکه ضریب ایمنی خودروهای خارجی بیشتر است عنوان کرد اگر تصادف هم صورت گیرد،  تلفات آنها به دلیل همین ضریب ایمنی، کمتر است؛‌ با این حال خودرو سازان داخلی که آسیب‌رسان‌ترین شرکت ها و سازمان‌های در صنایع هستند و سالانه چهار برابر تعداد کشته‌ها و معادل ۸۰ هزار نفر مصدوم تحویل می‌دهند که باید تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند.

او با اشاره به این موضوع که سالانه ۲۰ هزار نفر در سوانح جاده‌ای کشته می شوند گفت: تاکنون هیچ مرکز نگهداری از معلولان یا بیمارستان سوانح سوختگی توسط شرکت‌های خودروساز احداث نشده است و این خود نشان دهنده این است که، صنایع مسئولیت اجتماعی‌شان را نمی‌پذیرند.

به هرحال یکی از مشکلات بزرگ صنعت خودرو در ایران بالا نبودن ضریب ایمنی خودروهای تولید داخل است که با وجود مشکلاتی که تحریم ها و فضای اقتصادی برای آن به وجود آورده این احتمال وجود دارد که مشکلات به پایین آمدن بیشتر کیفیت فعلی و نصف و نیمه آن ها بیانجامد.

این در حالیست که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در آبان ماه  طی یک گزارش اعلام کرد که  شاهد کاهش ۳.۷ درصدی رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای ساخت داخل پس از یک سال هستیم.

در این گزارش آمده است به صورت کلی رضایت مشتریان از کیفیت خودرو پس از حدود یک سال استفاده با ۳.۷% کاهش از عدد ۷۰۶ به ۶۸۱ در مقیاس ۱۰۰۰ امتیاز کاهش یافته است. همچنین با افزایش میزان مصرف پس از ۲۰ هزار کیلومتر میزان افت رضایت بیشتر می شود. همچنین در بررسی رضایت مشتریان از خودروهای مونتاژ یا ساخت داخل از منظر کیفیت اولیه و دوام خودرو، درصد افت رضایت مشتریان به تفکیک کشورهای سازنده مورد بررسی قرار گرفته است.

بر این اساس بیشترین افت رضایت مشتریان از کیفیت خودرو پس از حدود یکسال استفاده از خودرو، به صورت میانگین به ترتیب مربوط به برندهای خودروی ایرانی با ۵.۲۷% افت، برندهای فرانسوی مونتاژ داخل با ۳.۳۷% افت، برندهای چینی با ۲.۷۷% افت و برندهای کره جنوبی مونتاژ داخل با ۱.۷۹% افت رضایت مشتریان از کیفیت است و در نهایت برندهای خودروی ژاپنی مونتاژ داخل با ۱.۴۷%، کمترین میزان افت رضایت مشتریان از کیفیت دوام خودرو نسبت به کیفیت اولیه را داشته اند که به احتمال زیاد این اعداد و ارقام به قوت خود باقی مانده و ممکن است حتی نزول هم پیدا کرده باشد.

اگرچه سازمان استاندارد از ابتدای این ماه بازرسی های لازمه را برای توقف تولید خودروهایی که نمی توانند استانداردهای 85 گانه را آغاز کرده است اما هنوز تصمیم قطعی در مورد توقف تولید خودروهای در حال تولید که نمی توانند این استانداردها را پاس کنند اعلام نشده است. در این مورد برخی از کارشناسان حوزه استاندارد و کیفیت معتقدند خودروسازها به دلیل تحریم نمی‌توانند استانداردهای روز را اجرایی کنند و بر این موضوع تاکید می کنند که پلت‌فرم بیشتر خودروها برای 20 سال پیش است و  دشوار است که برای این خودروها استانداردهای 85گانه و جدید تعریف شود. به هر حال اکنون افزایش قیمت های مورد نظر خودروسازان انجام شده است و بر اساس استدلال آن ها بر افزایش تیراژ و کیفیت ها این امر موثر واقع خواهد شد. اما مشخص نیست که اگر استانداردهای جدید نیز اعمال شود هم این استدلال درست خواهد بود یا خیر.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا