اخبارتاپخودرو

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

به گزارش صنعت کار، پس از آنکه تحریم های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت های واردکننده خودرو آمد. از خارج شدن شرکت های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر ها و قطع همکاری های این شرکت ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت درهای گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است. اما بحران بعدی که به نظر می رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بارها به آن اشاره کرده است. او چندی پیش در عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند .اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.

در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو می گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود. مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می کنی در هر مقطعی از زمان می توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید. به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می توانم مشاهده کنم که در این 672 نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودروها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می توانم التهاب های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»

او ادامه می دهد:« بر این اساس وقتی یک نمایندگی 200 عدد سپر درخواست می دهد ، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار  می دهیم می بینیم کلا 10 عدد تراکنش داشته است. که با یک درصد نرمال سازی 15 درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می شود کل نیاز این نمایندگی 12 عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این 200 عدد را درخواست می دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است. به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان  می فروشند، می آید 200 عدد سفارش می دهد و 20 عدد از آن را برای خودش نگه می دارد و 180 تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می آورد.رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی کند اما از آن جهت که بازار را ملتهب می کند مشکل به وجود می آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»

حسینی ادامه می دهد :« در شرکت حدود 33 هزار الی 34 هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم ها آیتم های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می شوند همانند غلتک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره. که این ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج ، سر سیلندر و کاسه نمد. این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش 200 عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی  کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد. بنابراین با این روش اجازه نمی دهیم التهاب به وجود بیاید.»

مدیرعامل ایساکو می افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می شود و یک سری سیاست های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می شود.»

حسینی در مورد پیش بینی نیاز ها نیز بیان می کند: «در این مورد اتفاق های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل  و دفترهای خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم. پارتنرهای ایران خودرو از شرکت های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»

مدیرعامل ایساکو نیز معتقد است که نباید با صحبت های غیر کارشناسی در مورد آینده وضعیت قطعات یدکی باعث به وجود آمدن التهاب در جامعه شویم و باید تنها این شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد تا در این زمینه به مشکلات اساسی بر نخوریم.
منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا