اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

صعود هفتگی قیمت نفت در واکنش به سیگنال‌های مثبت

به گزارش صنعت کار، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۵۲ دلار یا معادل ۲.۵ درصد افزایش، در ۶۲.۷۰ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۳.۷ درصد افزایش ثبت کرد.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۷۳ دلار یا ۳.۳ درصد افزایش یافت و در ۵۳.۸۰ دلار در هر بشکه بسته شد در حالی که روز پنج شنبه ۰.۵ درصد کاهش داشت. شاخص قیمت نفت آمریکا برای کل هفته ۴.۳ درصد افزایش نشان داد.

اوپک روز جمعه فهرستی از جزییات کاهش تولید نفت که از سوی اعضای این گروه و سایر تولید کنندگان بزرگ قرار است به مدت شش ماه از ابتدای ژانویه انجام بگیرد را با هدف بالابردن اطمینان بازار به توافق کاهش تولید خود منتشر کرد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر شرکت “پرایس فیوچرز” در این باره گفت: اوپک با اقدام مذکور این سیگنال را به بازار مخابره کرد که در اقدام برای کاهش تولید جدی است و احتمالا پایبندی بالاتر از میزان تعیین شده به خصوص از سوی عربستان سعودی به این پیمان وجود خواهد داشت.

اوپک و متحدانش در دسامبر موافقت کردند به منظور تقویت قیمت نفت و مهار مازاد عرضه فزاینده که بخشی از آن ناشی از رشد تولید نفت شیل آمریکا است، تولیدشان را جمعا ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

گزارش ماهانه اوپک که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که این گروه پیش از آغاز اجرای توافق کاهش تولید شروع قوی در دسامبر داشته و بزرگترین کاهش ماهانه خود در دو سال گذشته را صورت داده است.

بازارها همچنین از سیگنال‌هایی مبنی بر احتمال حل شدن اختلافات تجاری آمریکا و پکن در آینده نزدیک امیدوار شدند. طبق گزارش که روز جمعه در بلومبرگ منتشر شد، چین پیشنهاد خرید کالاهای آمریکایی را مطرح کرده که این اقدام از سوی سرمایه‌گذاران به عنوان تلاشی برای نزدیک شدن به توافق تجاری با واشنگتن تفسیر شد.

با این حال برخی از نشانه‌های ضعیف شدن تقاضا و افزایش تولید آمریکا ممکن است رشد قیمت نفت را محدود نگه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد: رشد تولید نفت آمریکا و کندی اقتصاد جهانی قیمت نفت را تحت فشار منفی قرار خواهد داد. در این گزارش آمده است:” تا اواسط سال تولید نفت‌ آمریکا احتمالا بسیار بیشتر از تولید عربستان سعودی یا روسیه خواهد بود” و آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود از رشد تقاضا برای نفت را بدون تغییر و نزدیک به سطح ۱.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ حفظ کرد.

از سوی دیگر آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکت‌های حفاری نفت آمریکا شمار دکل‌های حفاری نفت را در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه، ۲۱ حلقه کاهش داده و به ۸۵۲ حلقه رساندند که بزرگترین کاهش از فوریه سال ۲۰۱۸ بود و شمار دکل‌های حفاری را به پایین‌ترین رقم از ماه مه سال ۲۰۱۸ رساند.

بر اساس گزارش رویترز، با این‌همه شمار دکل‌های حفاری آمریکا که معیاری برای سنجش تولید آینده است، همچنان بسیار بالاتر از ۷۴۷ حلقه در سال گذشته است. تولید نفت آمریکا هفته گذشته به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا امسال به رکورد بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا