اخبارتاپخودرو

شوهای تبلیغاتی چشم رنگی‌ها را گول نمی‌زند/ دست پوچ همایش خودرو

به گزارش صنعت کار، این مسائل در حالی مطرح می‌شود که تمام قراردادهای امضا شده در حاشیه این همایش‌ها که نتیجه‌ای هم نداشت تنها از طریق ارتباط سال‌های گذشته شرکت‌ها به امضا رسیده و همایش به‌خودی‌خود دستاوردی برای کشور نداشته است.

در همین رابطه سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو می گوید: «برگزاری همایش‌های اقتصاد و صنعتی همچون همایش صنعت خودرو در شرایط فعلی که اقتصاد کشور و شرایط سیاسی به واسطه تحریم تحت تأثیر قرار گرفته است راهگشا و مثمر ثمر نیست.»

این کارشناس صنعت خودرو بیان می کند: «همایش‌ها باید بر پایه اصول بین‌المللی و اقتصادی جهان و کشور برگزار شود که با توجه به شرایط برگزار نشدن همایش و صرف هزینه منطقی‌تر است.»

وی خاطرنشان می کند: «صنعت خودرو کشور همچون دیگر صنایع به کشورهای دیگر وابستگی دارد و در کنار آن تغییر مدیریت‌های پی‌درپی صنعت را با بی‌نظمی و مشکل همراه خواهد کرد.»

مدنی با تأکید بر اینکه همایش‌ها کارکرد واقعی خود را ندارند و نباید چنین همایش‌هایی بدون برنامه‌ریزی برگزار شود، تاکید می کند: «در همایش‌های بین‌المللی تفاهم‌نامه و قراردادهای قابل توجهی مطرح می‌شود اما دستیابی به نتیجه نهایی نیاز به آرامش در سیاست‌گذاری و اقتصاد وجود دارد.»

این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با این موضوع که چرا در همایش صنعت خودرو هیچ‌گاه به توان دانشگاهی کشور توجهی نشده است، می گوید: «در همایش صنعت خودرو باید در کنار توجه ویژه به شرکت‌های بین‌المللی باید به طرح و پروژه‌های داخلی که توسط دانش‌پژوهان داخلی تهیه شده توجه شود اما به دلیل آنکه در سطح جهانی صنعت خودرو به صورت مستقل امکان ادامه حیات ندارد مدیران علاقه‌مند به ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی هستند.»

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی برگزاری همایش‌ها هیچ دستاوردی برای کشور و صنعت نخواهد داشت، بیان می کند: «شرکت‌های خودروسازی و بنگاه‌های اقتصادی طی سال‌های متعدد با شرکت‌های بین‌المللی که حتی در زمان تحریم کشور را تا حدودی ترک کرده بودند در ارتباط بوده‌اند و این ارتباط را به صورت محدود حفظ می‌کنند از این رو برگزاری یا عدم برگزاری همایش تاثیری بر فعالیت شرکت‌های خودروسازی نخواهد داشت.»

اما در رابطه با برگزاری همایش‌های بین‌المللی صنعت خودروسازی فربد زاوه کارشناس صنعت خودروسازی کشور بر این عقیده است که این دست همایش‌های خودرویی هیچگونه خروجی و دستاوردی ندارد و اگر دستاوردی از دل این همایش‌ها برای کشور رقم خورد تعجب به همراه دارد.

وی می افزاید: «برگزاری همایش‌های بین‌المللی صنعت خودرو را می‌توان یک سری شوهای تبلیغاتی بی هدف دانست، سرمایه گذار تنها به دنبال حرف مسئولین و مدیران نیست بلکه سرمایه گذار داخلی و خارجی به دنبال راه و مسیر توسعه است.»

زاوه تأکید می کند: «تأکید بر برگزاری همایش بین‌المللی خودرو تنها زمانی توجیه پذیر و منطقی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی وزارت امور خارجه در راستای سرمایه گذاری فعالیت‌های مناسبی را انجام دهند.»

این کارشناس صنعت خودروسازی با تأکید بر اینکه سخنرانی‌ها و اهداف همایش بین‌المللی صنعت خودرو تنها شو تبلیغاتی است، خاطرنشان می کند: «برخی از افراد بر این عقیده‌اند که همایش‌های صنعت خودرو منجر به امضا تفاهم‌نامه و قراردادهای خودرویی شده است، اما تمام قراردادها زیر سایه شرکت‌های بزرگ داخلی بسته شد و این قرادادها از ارتباط‌های سال‌های گذشته شرکت‌های بزرگ به دست آمده بود.»

وی تأکید می کند: «در همایش‌های بین‌المللی صنعت خودرو شرکت‌های کوچک، جدید و دانش بنیان ایرانی و بین‌المللی با یکدیگر قرارداد جدید به امضا نرسانده‌اند و در این همایش‌ها شوهای تبلیغاتی تنها برای شرکت‌های دولتی انجام می‌شود.»

بر اساس این گزارش با توجه به گفته‌های کارشناسان می‌توان مدعی شد که تمام قراردادهایی که برخی مدافعان برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو معتقدند به واسطه این همایش‌ها به امضا رسیده است دستاورد این همایش‌ها نبوده زیرا این قراردادها از طریق رابطه چندین و چند ساله و حضور سال‌های قبل از تشدید تحریم‌های این کشورها در ایران بوده است و برای شرکت‌های نوپا و کاربلد هیچگونه دستاوردی نداشته است.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا