اخباربانک و بیمهویژه ها

خرید و فروش الکترونیکی ارز در زیمبابوه به علت کمبود دلار

به گزارش صنعت کار، به نقل از بلومبرگ، زیمبابوه اعلام کرد به شرکتها و اشخاص اجازه می‌دهد دلار را الکترونیکی معامله کنند. به نظر می رسد به این روش بهتر بتواند از فشار کمبود فلج‌کننده این ارز خارجی که اقتصادش را به رکود کشانده کم کند .
رزرو بنک زیمباوه سیستم های خود را ارتقا داد تا بتواند این معاملات را انجام دهد.
بحران نقدینگی این کشور آفریقای جنوبی باعث کمبود همه چیز در کشور شده، از سوخت گرفته تا نان. اکثر این محصولات هم وارداتی هستند. زیمبابوه ارز ملی خود را یک دهه پیش کنار گذاشت تا به تورم فوق العاده بالایش خاتمه دهد و بعد جای آن سبدی از ارزها را استفاده کرد که دلار پرکاربردترینشان است .
بانک مرکزی زیمباوه دلار های نمادین چاپ کرد و نامش را دلار RTGS گذاشت تا هزینه‌های فراوان دولت تامین شود. این کار باعث یک سیستم در هم پیچیده از نرخ‌های ارز شد که مشتریان با توجه به نحوه پرداختشان قیمت‌های مختلفی را واریز می‌کردند .
تا حالا ، زیمبابوه سعی داشته دلار های واقعی را به صورت الکترونیکی منتقل کند و معمولاً از بازار سیاه و دلارهای نقدی به جای آن استفاده می‌کند .
چیدزا ماتزیما، یک تحلیلگر ارشد در ژوهانسبورگ گفت:« این یک قدم کوچک ولی مهم در روند طولانی عادی کردن سیستم پولی در کشور است که به طرز قابل ملاحظه ای به بازار موازی پرداخت کالاها و خدمات بستگی دارد» .
کنفدراسیون صنایع زیمبابوه در ماه جاری گفت که دولت باید به بانک‌ها اجازه دهد دلارها را در یک مزایده معامله کنند تا جلوی فروپاشی اقتصادی گرفته شود . نرخ رسمی تورم به 42 درصد رسیده است. آنها گفتند از ماه اکتبر دولت هیچ ارز خارجی به صنایع اختصاص نداده است .
ارزش اوراق بهادار و دلار RTGS کاهش یافته است، با وجود اینکه دولت اعلام کرده ارزش آنها باید به اندازه دلارهای واقعی باشد. اوراق بهادار در حال حاضر 3.76 دلار در بازار سیاه معامله می‌شوند .
وزیر دارایی ونزوئلا گفت که قصد دارد در سال جاری یک ارز جدید معرفی کند .

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا