اخباربانک و بیمهویژه ها

تحول در فضای خدمات کشور با بلاک چین‌ها

به گزارش صنعت کار، اکبر کمیجانی در هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت با اشاره به تحول فضای خدمات مالی کشور با استفاده از فین تک و بلاک چین‌ها گفت:این بدین معناست که فین تک‌ها ارایه خدمات به مشتری نهایی را از انحصار به موسسات مالی خارج کرده و بسته‌هایی را با تنوع کاربردی بسیار و به صورت سفارش شده در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی افزود: بلاک چین با ارایه نوآوری عملی، در ایجاد دفاتر توزیع یافته به جای دفاتر متمرکز، نیاز به نهاد واسط مورد اعتماد را از بین برده و فناوری را به عنوان زیرساخت اعتماد جایگزین آن کرده است.

قائم‌مقام بانک مرکزی به تحولات بین الملل در حوزه نظارت بانکی اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر در جهان، نظارت بانکی تحولات عمیقی را از سر گذرانده که به سختگیرانه‌تر شدن مقررات و لزوم توجه به جزییات منجر شده است.

وی افزود: در کشورمان به دلیل نوسانات شدید در بازار‌های دارایی، علی الخصوص ارز و طلا، در ماه‌های اخیر و ورود تقاضا‌های سفته بازانه ناشی از پول‌های با منشاء نامعلوم در کنار قوانین تصویب شده و در حال تصویب مبارزه با پولشویی و فساد، نیاز به نظارت، رصد و پایش دقیق مبادلات پولی را اجتناب ناپذیر کرده به طوریکه در نهایت ردیابی وجوه از ابتدا تا انتها برای نهاد‌های ذیربط مشخص و شفاف باشد.

کمیجانی تدوین مقررات جدید در حوزه تراکنش‌های بانکی و چک‌های تضمینی را به عنوان بخشی از راه حل، در کاهش التهابات ارزی و توقف نسبی فعالیت‌های سفته بازی دانست و خاطرنشان کرد: تسری این قواعد به سایر ابزار‌های پرداخت و تراکنش‌های پولی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

قائم مقام  بانک مرکزی، فناوری را به عنوان راه حل این قبیل مسایل معرفی کرد و گفت: اگر پدیده‌ای غیر قابل نظارت و بالقوه خطرناک برای مقاصد پولشویی نظیر بیت کوین به وجود می‌آید، بلاک چین به عنوان یک زیر ساخت اعتماد، می‌تواند مشکل شفافیت در معاملات و تبانی را، حل کند. از این رو فناوری بخشی از راه حل است.

وی افزود: کاربرد فناوری برای نظارت، مستلزم تعامل و همگامی توامان کسب و کار مقام ناظر است و دو جنبه باید در نظر گرفته شود: اولاً مقام ناظر باید خطوط و چارچوب‌های کاربست فناوری و ارایه خدمت یا محصول جدید را به روشنی و با شفافیت مشخص کند. ثانیاً مقام ناظر باید به عنوان عضوی از نظامی فناوری محور، خود در ایجاد زیرساخت‌ها و سامانه‌های محوری پیشگام باشد.

کمیجانی به نحوه تدوین چارچوب‌ها و توسعه سامانه‌های مختلفی که توسط بانک مرکزی رونمایی شده‌اند، پرداخت و گفت: انتشار پیش‌نویس سیاست‌نامه بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها، برقراری نظام هویت سنجی افراد در پرداخت‌های غیر حضوری با استفاده از اتصال کارت‌ها به شماره تلفن همراه و کد ملی، تدوین و انتشار استاندارد جدید پرداخت‌های کارتی مبتنی بر EMV، معرفی بستر توسعه محصول با استفاده از فناوری زنجیره بلوک و راه‌اندازی سامانه سپند به عنوان زیر ساخت برداشت مستقیم مواردی هستند که پس از زحمات چند ساله در این فاصله به بهره‌برداری رسیده و از آن‌ها در این همایش رونمایی می‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا