اخبارتاپخودرو

ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک مانده ناجی شرکت های واردکننده/ نوشداروی‌ دولت‌ برای واردکنندگان خودرو

به گزارش صنعت کار، هیات وزیران در مصوبه ای که ۱۶ دی ماه برای ترخیص ۱۳ هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرک ابلاغ کرده، در بند یک آن، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی را صادر کرد اما با مخالفت رییس بانک مرکزی دولت مصوبه خود را نیز اصلاح کرد.

پس از این اصلاحیه  مهدی دادفر -رییس انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد ابلاغ مصوبه اول کارآمد و مناسب بود؛ به طوری که همه فعالان این حوزه امیدوار شدند که دولت  قصد باز کردن گره‌ها را دارد، اما بعدا به این نتیجه رسیدیم که تصورمان اشتباه بود؛ بنابراین این پرونده‌ها همچنان باز خواهد بود و خودروها در گمرکها باقی خواهند ماند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از آنکه دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودرو موافقت کرد گفت: این خیلی بد است که مصوبه های خود را هم مدام تغییر می دهند و کسی نیست که مسئولیت عملکرد و تصمیمات خود را بپذیرد. مشخص است که اصلا در این موارد بررسی های لازم انجام نمی شود. ای کاش پیش از این این مصویه نیز مورد بررسی قرار می گرفت.

او همچنین با انتقاد از آنکه با  این تغییرات زمان کشته خواهد شد درخواست کرد که دولت با دقت بیشتری این امور را پیگیری کند و هرچه سریعتر دستور العمل این مصوبه ابلاغ شود.

به هر ترتیب روز گذشته دستورالعمل اجرایی مصوبه شماره ۱۳۷۱۶۱ مورخ ۱۶/‏۱۰/‏۹۷‬ هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر اعلام شد و بر اساس این دستور العمل کلیه خودورهای مشمول مصوبات مذکور، امکان ترخیص از گمرکات را خواهد داشت.

طبق اصلاحیه ای که به درخواست رییس کل بانک مرکزی  برمصوبه قبلی خودرو، مبنی بر ترخیص خودروهای وارد شده بدون انتقال ارز تا قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه ، مبنای ترخیص خودروها، ورود به گمرک قبل از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ وضع شده است.

اگرچه این موضوع خوشایند واردکننده های خودرو نیست و آن ها پس از مدت ها فشار و مشکلات بسیار که سبب شد در اجرای تعهدات خود باز بمانند امیدشان دوباره نا امید شد اما همین که این دستورالعمل ابلاغ شده است به احتمال زیاد گره های بسیاری را برای آن ها باز خواهد کرد و ترخیص خودروها از گمرک قطعا اتفاق خوبی خواهد بود.

افراد بسیاری در انتظار دریافت خودروهای وارداتی ثبت نامی خود به سر می برند و با ترخیص خودروهای در گمرک مانده که ماه ها است زیر آفتاب و باد و باران بوده اند اوضاع کمی بهتر خواهد شد اما نمی توان این موضوع را هم نادیده گرفت که همین الان هم بسیار برای ترخیص این خودروها دیر شده است و بسیاری از آن ها مدلشان نیز در این مدت قدیمی شده و نیازمند اورهال شدن نیز هستند. که این اورهال شدن خودروها قطعا هزینه بسیاری را بر روی دست شرکت ها واردکننده خواهد گذاشت که هنوز مشخص نیست چه کسی این هزینه را پرداخت خواهد کرد.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا