اخبارتاپخودرو

دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

به گزارش صنعت کار، در سالجاری به واسطه تحریم های آمریکا و سوء مدیریت های داخلی صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و عملا می توان گفت که این صنعت روزهای بسیار سختی را پشت سر می گذارد، این صنعت همچون صنعت ساختمان سازی با رونق خود دیگر صنایع و کسب و کار ها را رونق می بخشد که از این صنایع و صنوف می توان به صنف تشکدوزان خودرو اشاره کرد، صنفی که شاید در یک دهه اخیر خبری از آن نیست و فعالیت آن ها معطوف به فروش روکش دوم صندلی خودرو و تعمیر زین موتورسیکلت شده است.

حال با این شرایط که کمتر کسی دوزندگی اتومبیل را به یاد دارد جای سوال است صنوفی همچون تشکدوزان خودرو در حال حاضر چه شرایطی دارند، در این زمینه حسین جعفری- رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو گفت: در چند سال اخیر به واسطه برخی از رفتار ها و تصمیمات مدیران صنعت خودرو  صنف تشکدوزان خودرو به سمت تعطیلی و نابودی پیش رفت.

وی ادامه داد: در گذشته با توجه به شرایط غیر صنعتی تولید خودرو در کشور، شاسی خودرو به ویژه اتوبوس به کشور وارد می شد و صنوف و واحدهای صنفی کوچک به تجهیز این شاسی ها می پرداختند که صنف تشکدوزان نیز قسمتی از کار را بر عهده داشت،  اما در چند دهه اخیر با رشد صنعت و تکنولوژی فرآیند کار شکل و شمایل صنعتی به خود گرفت و فعالیت های صنوف مرتبط با خودروسازی نیز از حالت صنفی خارج شد.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: با وجود صنعتی شدن فعالیت تولید خودرو در کشور اما برخی مدیران و شرکت ها علاقه ای به تولید و کار حرفه ای در داخل کشور ندارد و محصول آماده را به کشور وارد می کنند که این موضوع در سال های اخیر عاملی شد تا بسیاری از کارگران از چرخه فعالیت صنفی خارج شوند.

جعفری با بیان اینکه بیش از 600 عضو دارای پروانه کسب در این صنف فعال است، گفت: کارخانجات بزرگ تولید خودرو در کشور دارای خط تولید تشک و تودوزی خودرو هستند و مازاد نیاز تولیدی خود را از طریق کارخانجات بزرگ قطعه سازی تامین می کنند.

وی تصریح کرد: همچنین واحدهای صنفی کوچک سطح شهر برای رفع نیاز صنعت خودروسازی کشور در زمینه تشک و دیگر اقلام پارچه ای خودرو با پیمانکار طرف قرارداد با شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری دارند اما شرکت های بزرگ خودروسازی با وجود دریافت محصولات، پول پیمانکار و تولیدکننده خرد را طبق قرارداد پرداخت نمی کنند.

رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو تاکید کرد: سفارش گذاری از سوی شرکت های بزرگ خودروساز داخلی وجود دارد  اما بدقولی و عدم پرداخت به موقع حق الزحمه تولید از سوی شرکت های بزرگ خودروسازی عاملی شده تا واحدهای صنفی کوچک با پیمانکار و شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری نکنند.

وی در رابطه با شرایط فعالیت واحدهای تولید و عرضه رو تشکی خودرو گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار حجم تقاضا به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر به واسطه رشد قیمت مواد اولیه در کنار واردات کالای ارزان قیمت چینی، تولید دارای صرفه اقتصادی  نیست و این موضوع تعطیلی کارگاه ها و بیکاری کارگران را به دنبال داشته است.

جعفری بیان کرد: 80 درصد نیاز تولید از طریق بازار داخلی تامین می شود اما مواد اولیه ای همچون PVC که حجم قابل توجهی از تولید را تشکیل می دهد از طریق واردات در کشور تامین می شود.
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو در رابطه با فرهنگ خرید کالای ایرانی در صنف تشکدوزان خاطرنشان کرد: مشتری به دنبال زیبایی و طراحی محصول است و آنچنان محل تولید کالا برای آن دارای اهمیت نیست.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود نمایندگی های خدمت پس از فروش شرکت های خودروسازی در صورت بروز مشکل در تشک خودرو افراد به نمایندگی یا واحدهای صنفی مراجعه می کنند، گفت: تعمیر تشک آنچنان از سوی شرکت ها انجام نمی شود و واحدهای صنفی خرد در این زمینه پیش قدم بوده و مردم عموما برای رفع نیاز به این واحدها مراجعه می کنند.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا