اخبارتاپنفت و پتروشیمی

افزایش ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران تا پایان بهمن‌ماه

به گزارش صنعت کار، طرح افزایش ظرفیت در برخی از واحدهای غرب کارون از مدت‌ها پیش در دست اجرا قرار گرفته است. در راستای این طرح قرار بود برداشت از میدان یادآوران از ۱۱۰ هزار بشکه به ۱۲۰ هزار بشکه، برداشت از آزادگان شمالی از ۷۵ هزار بشکه به ۸۰ هزار بشکه و برداشت از یاران شمالی از ۲۰ هزار بشکه به ۲۵ هزار بشکه برسد.

دستگاه‌های فراورش نخستین قدم اجرای طرح مذکور بود؛ در این راستا سال گذشته سیدنورالدین شهنازی‌زاده – مدیرعامل سابق شرکت توسعه و مهندسی نفت – گفته بود: اگر در حال حاضر دستگاه‌های فرآورش آماده بود، قطعاً در سال آینده جهش خوبی از برداشت از میادین غرب کارون داشتیم. از آنجا که دستگاه‌های فرآورش آماده نیست، به اقدامات موقت برای فرآورش دست زده‌ایم. یکی از این اقدامات دستگاه‌های اسکیت مانتد است که بر اساس قراردادی که منعقد شده قرار است ۵۰ هزار بشکه در سال آینده تا پایان مردادماه از آزادگان در سرویس داشته باشیم. اتفاقی که تا پایان بهمن‌ماه محقق خواهد شد.

تورج دهقانی – مدیرعامل شرکت متن – از افزایش تولید روزانه نفت میدان آزادگان جنوبی با استفاده از دستگاه فرآورشی سیار به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه خبر داد و گفت: همین اکنون اجرای این پروژه در حال طی مراحل نهایی است که انتظار می‌رود تا پیش از پایان بهمن ماه امسال به بهره برداری برسد.

به گفته وی، میدان آزادگان جنوبی در سال گذشته، دو مقطع افزایش تولید را تجربه کرد؛ مرحله نخست افزایش تولید نفت به میزان ۳۵ هزار بشکه با وارد مدار شدن ۲۷ حلقه چاه در خردادماه محقق شد. دومین مرحله افزایش تولید نیز آبان ماه سال گذشته با وارد مدار شدن ۲۵ حلقه چاه و افزایش ۲۵ تا ۳۰ هزار بشکه‌ای نفت محقق شد. در مجموع میدان آزادگان جنوبی در سال گذشته افزایش تولید ۶۵ تا ۷۰ هزار بشکه‌ای در روز را تجربه کرد.

وی در ادامه درباره طرح توسعه میدان یاران شمالی و مورد آخرین وضعیت توسعه میدان آذر به شرکت توسعه و مهندسی نفت، به روابط عمومی شرکت توسعه و مهندسی متن گفت: این طرح یکی از طرح‌های بیع متقابل است که از سوی شرکت ایرانی توسعه نفت و گاز پرشیا، تأمین مالی شده و مراحل توسعه آن بر اساس برنامه در حال انجام است. برای توسعه فاز دوم این میدان نیز با مجموعه اویک و صندوق‌های بازنشستگی نفت مذاکراتی انجام شده و انتظار می‌رود به زودی قرارداد توسعه‌ای این میدان امضا شود.

مدیرعامل شرکت متن درباره طرح توسعه میدان یادآوران گفت: در مورد این طرح توسعه‌ای چون منافع ملی در اولویت است، راهبردهای کلان و حاکمیتی را وزارت نفت تعیین می‌کند اما در صورتی که احساس کنیم خارجی‌ها به دنبال هدر دادن زمان هستند، به هیچ وجه معطل نخواهیم ماند و با توجه به بضاعت داخلی که شامل منابع مالی، فنی و ظرفیت‌های آماده به کار است، سیاست‌گذاری لازم انجام خواهد شد؛ البته ملاحظات فراتر از نفت هم در این میان تأثیرگذار است. تعاملاتی بین دستگاه‌های دیپلماسی خارجی و نفت حتماً وجود دارد و با هماهنگی مسائل پیش خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت با احتساب قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه، درآمد روزانه ۳ میلیون دلاری و یک میلیارد دلاری در سال را به همراه دارد. همچنین افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت به حفاری متوسط ۳۵ تا ۴۰ حلقه چاه جدید، احداث تأسیسات سطح الارضی، صرف زمان برای نصب تجهیزات و حفاری چاه‌ها و به حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است که این رقم در میدان‌های مختلف کمی متفاوت است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا