اخبارتاپخودروویژه ها

فراخوان؛ اشکال یا فکوس در کیفیت/ کدام خودروسازی های جهان فراخوان دادند؟

به گزارش صنعت کار، جزء جدانشدنی تولید محصول به ویژه صنعت خودروسازی خدمات پس از فروش و بررسی های دوره ای خودرو است که در این میان فراخوان شرکت ها، قسمتی از بررسی های دوره ای و فنی خودرو محسوب می شود.

در فرهنگ لغات ایرانی فراخوان همواره با یک اشکال و نفص فنی همراه است و کلمه ترسناکی برای تولید کننده و مصرف کننده تلقی می شود و این در حالی است که در فرهنگ لغات جهان فراخوان به معنای جلوگیری از حوادث احتمالی و حتی بهبود عملکرد سیستم های مختلف خودرو است.

اما در کنار این موضوع فراخوان ها در برخی موارد لبخند به لب مصرف کنندگان و افراد می آورد زیرا برخی از این فراخوان ها اوج مشتری مداری و ارزشمند بودن جان و مال مصرف کنندگان و افراد یک جامعه را توسط یک خودروساز تداعی می کند.از این دست فراخوان ها را می توان در شرکت اینفینیتی در کشور استرالیا دید.

این شرکت ژاپنی که محصولات لوکس برند نیسان را تولید می کند، برای مدل های Q30 و QX30 به دلیل نگرانی از نقص فنی و عدم اطلاع رسانی کافی در کتابچه راهنمای مشتریان در برخی موارد فراخوان اعلام کرده است.

به گفته این خودروساز احتمال داده می شود در برخی از این کتابچه ها در توضیح قفل کودک درهای عقب اشتباهی رخ داده باشد و اگر مالکان عملکرد صحیح این قفل ها را متوجه نشوند، ممکن است کودکان در زمان حرکت خودرو قادر به باز کردن درها باشند.
از دیگر فراخوان های جالب و جذاب که تا حدودی به مسائل فنی مرتبط است فراخوان مرسدس بنز برای مدل G65 سال 2017 در بازار آمریکا است.

این خودروساز آلمانی این فراخوان را به دلیل آن اعلام کرده که حداکثر سرعت این خودرو با توجه به نقطه ثقل بالای سری G کلاس در دنده عقب بیش از 25 کیلومتر بر ساعت است و احتمال چپ شدن خودرو وجود دارد.

بیشترین فراخوان های جالب توجه در سال های اخیر به نام شرکت مرسدس بنز به ثبت رسیده است، این شرکت همچنین برای مدل های سری S خود فراخوانی مبنی بر مشکل در زبانه قفل درب سمت چپ عقب منتشر کرده که احتمال می دهد این درها به طور صحیح قفل نشود.

دیگر فراخوان مرسدس بنز آلمانی برای تنظیم دوباره چراغ های جلوی 8134 دستگاه از مدل GLC بوده که احتمال می داده این چراغ ها از تنظیم خارج شده است.

اما در سال 2018 میلادی فراخوانی منتشر شد که بسیاری از افراد را شوکه کرد چون کمتر کسی فکر می کرد که یک برند سفارشی و گران قیمت همچون بوگاتی فراخوان اعلام کند.

بوگاتی فراخوان خود را برای بررسی جوش معیوب در دسته خم شونده صندلی جلو شیرون منتشر کرده است که در این فراخوان کلاس و گران قیمت بودن بوگاتی همچنان حفظ شده زیرا خودرو توسط شرکت به وسیله کامیونی سرپوشیده به نمایندگی‌های شرکت به منظور بررسی‌های مربوطه منتقل شده است.

حال با بررسی این فراخوان ها می توان گفت که فراخوان های خودرویی از ارزش شرکت و برند نمی کاهد و برخلاف عقیده عموم افراد با اعلام فراخوان در جهت حفظ جان و مال افراد و ایجاد ارزش به مشتریان از سوی شرکت های تولیدی، برند تولیدی در بین مردم محبوب تر خواهد شد و افراد به این درجه از آگاهی می رسند که شرکت های تولیدی برای آن ها ارزش قائل هستند.

در این زمینه حسن کریمی سنجری-کارشناس صنعت خودرو می گوید: «فراخوان ها عموما به واسطه وجود یک اشتباه فنی و تکنیکی در فرآیند طراحی و تولید و ارتقاء دانش فنی شرکت ها، اعلام می شود که در زمنیه ارتقاء دانش فنی باید گفت در زمانی یک شرکت به دانش فنی جدیدی دست پیدا می کند برای به روز رسانی و استفاده از دانش جدید در محصولات گذشته خود فراخوان صادر می کند که این موضوع بسیار قابل قبول و مناسب است.»

وی ادامه می دهد: «در اعلام فراخوان از سوی شرکت های تولیدی احترام به مشتری وجود دارد و این اعلام فراخوان ها به واسطه ترس از جرایم نیست و به اعلام فراخوان از سوی شرکت های تولیدی نمی توان نمره منفی داد بلکه باید این عملکرد خودروساز را تحسین کرد.»

این کارشناس صنعت خودروسازی خاطرنشان می کند: «نباید شرکت ها و مشتریان از فراخوان بترسند و فراخوان در راستای رفع عیوب احتمالی ایجاد شده در طی فرآیند تولید و معرفی محصول به مشتری ایجاد شده است.»

با این تفاسیر می توان گفت، شرکت های ایرانی نیز نباید از اعلام فراخوان عمومی برای به روزرسانی و رفع عیوب محصولات خود واهمه داشته باشند و با اعلام فراخوان های متعدد و مختلف باید به سمتی حرکت کنند که ارائه خدمات با کیفیت را برای خود نهادینه کنند و در کنار آن مشتریان اعتماد بیشتری نسبت به شرکت های تولیدی داشته باشند.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا