اخبارخودروویژه ها

کانال مالی اروپا سدشکن است

به گزارش صنعت کار، محمدرضا نجفی‌منش، اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته اصلی‌ترین تمرکز دولت ترامپ در حوزه تحریم ایران بر این موضوع قرار داشته که فعالان اقتصادی ایرانی نتوانند تعاملات جدی با کشورهای جهان داشته باشند و حتی اگر صحبتی از همکاری بوده نیز دولت آمریکا تلاش کرده با تهدید یا تحریم مانع از آن شود.

به گفته وی در چنین شرایطی و با وجود باقی ماندن اروپا در برجام، کشورهای اروپای راهی سخت برای حمایت از تداوم همکاری‌های اقتصادی با ایران داشتند و علی‌رغم اینکه تلاش کردند فعالان اقتصادی خود را به تداوم حضور در ایران دعوت کنند اما در عمل بخش غیر دولتی از ترس تحریم‌های آمریکا به سختی حاضر به همکاری می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فشارهای آمریکا در زمینه راه‌اندازی کانال مالی اروپا نیز ادامه داشت، تصریح کرد: با وجود تمام این فشارها سه کشور قدرتمند اروپایی قبول کردند که میزبان آغاز به کار این کانال باشند و هرچند فعلاً این کانال در سطحی محدود راه‌اندازی شده اما صرف آغاز به کارش اهمیت برجام برای کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه نخستین اقدام عملی در این حوزه به شمار می‌رود یک حرکت سدشکن و مهم خواهد بود.

نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که بخش‌های صنعتی کشور چگونه می‌توانند از این کانال مالی بهره‌مند شوند، گفت: در مرحله نخست ما باید تلاش کنیم از فضای مثبت به وجود آمده استفاده کنیم و ببینیم در آینده دولت‌های اروپایی چه تلاش‌هایی برای حفظ برجام و اجرای تعهداتشان خواهند داشت. البته این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که هر دولتی تنها در مسیر منافع خود گام بر می‌دارد و برای این کشورها منافع خودشان بر حفظ منافع ایران ارجحیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی کانال مالی یک گام مهم و مثبت به شمار می‌رود اما ایران باید با چشمانی باز تحولات و برنامه‌ها را رصد کند و در نهایت برای منافع اقتصادی خود اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا