صنعت کار » افزایش تولید خودرو نیازمند وصول مطالبات قطعه سازان و تامین قطعات/تداوم کاهش تولید دردسر ساز می شود؟

افزایش تولید خودرو نیازمند وصول مطالبات قطعه سازان و تامین قطعات/تداوم کاهش تولید دردسر ساز می شود؟

وزیر صنعت چند روز پیش از افزایشی شدن تولید روزانه خودروسازان خبر دارد اما آمار 10 ماهه تولید خودرو هنوز نشان از تداوم کاهش تولید خودرو دارد که این افزایش روزانه به طور قطع جبران مافات این کاهش تولید را نخواهد کرد و این موضوع کمی نگرانی برای اجرای تعهدات خودروسازان ایجاد می کند.

به گزارش صنعت کار، افزایشی شدن آمار تولید پس از مشکلات فراوانی که برای خودروسازان به وجود آمد خبر خوشحال کننده ای به نظر می رسد. این خبر را وزیر صنعت داده است و عنوان کرده است شاه بیت اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، صیانت از تولید و حفظ شرایط موجود با وجود مشکلات پیش آمده است.

او همچنین اشاره می کند که برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آغاز امسال تا پایان دی ماه، ۸۱۲ هزار و ۹۷۹ دستگاه انوع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال گذشته ۳۵٫۴ درصد کاهش نشان می دهد.

از سویی آمارهای تولید دو خودروساز بزرگ در دی ماه همچنان منفی است. بررسی جدول های آماری منتشر شده از سوی وزرات صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد گروه صنعتی ایران خودرو از آغاز امسال تا پایان دی ماه، ۳۵۸ هزار و ۹۸۰ دستگاه خودرو تولید کرد که نسبت به پارسال ۳۹ درصد کاهش یافته است.

بر اساس همین آمار گروه خودروسازی سایپا نیز از آغاز امسال تا پایان دی‌ماه، ۳۵۲ هزار و ۸۳۷ دستگاه انواع خودرو تولید کرد که در هم‌سنجی با پارسال، ۳۴٫۶ درصد کاهش یافته است.

آمار  تولید در ۱۰ ماهه امسال خیلی چنگی به دل نمی زند اما افزایش تولید روزانه که به سبب تسهیل روند ترخیص قطعات از گمرک و تامین قطعات صورت گرفته این امیدواری را به وجود می آورد تا آمار تولید را در یک سال کمی بهبود ببخشید و در بهمن و اسفند ماه کمی اوضاع بهتر شود.

از همین سو در راستای آنکه وزارت صمت اقدامات خود را در جهت صیانت از تولید می داند قرار شد  ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره خودروسازی بدهد و این  پول را به ازای بدهی خودروسازان به قطعه سازان  در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد. قطعا این تسهیلات مالی به خودروسازان و تامین نقدینگی قطعه سازان به افزایش تولید کمک بسیاری خواهد کرد.

اگرچه محمد رضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در جدیدترین مصاحبه خود عنوان کرده است که برای جبران بدهی‌های خودروسازان ۱۱ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که هنوز تأمین نشده است.

به گفته او میزان بدهی‌های معوق خودروسازن و قطعه‌سازان حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که البته زیان خودروسازان ناشی از قیمت‌های گذشته، حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو  اما چند روز پیش  عنوان کرده است که در شرکت های خودروساز عملیات اجرایی پرداخت چهار هزار میلیارد تومانی که قرار بود در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد، آغاز شده است و قرار است بانک ها به طور مستقیم مبالغ را طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، به قطعه سازان بپردازند.

به هر ترتیب باید امیدوار بود آمار تولید در بهمن و اسفند سال جاری با محق شدن پرداخت مطالبات قطعه سازان شرایط بهتری پیدا کند تا خودروسازان بیش از این در اجرای تعهدات خود درمانده نشوند و از پس هزینه های تولید در سال جاری بر بیایند و شاهد ضرر و زیان آن ها در بورس هم نباشیم.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات