صنعت و معدن

١١٠ میلیون تن مجوز راکد در زنجیره فولاد وجود دارد

به گزارش صنعت کار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری وزیر صنعت در هشتمین همایش فولاد اظهار کرد: رتبه ایران در حوزه فولاد، ١٤ در دنیا است و قرار است به تولید ٥٥ میلیون تنی برسد؛ البته هنوز هم اکتشافات متناسب با ظرفیت نیست و این یک چالش جدی است؛ اگرچه طی چهارسال گذشته کارهای ارزشمندی در حوزه اکتشاف انجام شده است.

وی تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده سند استراتژی فولاد تکمیل می‌شود و باید با همکاری بخش خصوصی اجرایی شود؛ البته در حوزه اکتشاف نیازمند همکاری‌های بین المللی هستیم .

به گفته وی؛ اولین نسخه از اطلس علمی نقشه های پتانسیل های معدنی ایران تهیه شده که به زودی رونمایی می شود.

وزیر صنعت با اشاره به عدم توازن در زنجیره فولاد بیان کرد: این محصول عدم مداخله دولت است که البته باید با همکاری بخش خصوصی، مداخلاتی صورت می‌گرفت، البته کاری که صورت گرفته کار دست های پنهان است. این یک موضوع جدی است که برای حل آن باید بیش از گذشته تلاش شود؛ البته ما قصد مداخله نداریم اگرچه امروز نیازمند یک مداخله اجباری هستیم.

قواعد بین المللی در حوزه فولاد، مغفول مانده است

شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه ١١٠ میلیون تن مجوز راکد و ٦٥ میلیون تن مجوز با سرنوشت نامعلوم در زنجیره فولاد وجود دارد، گفت: تمام مسئولان نظام با یک برادر سرمایه‌گذار پشت در اتاق معاون معدنی نشسته اند تا مجوز فولاد بگیرند.

وی افزود: قواعد بین المللی در حوزه فولاد مغفول مانده است و تمرین تنظیم این قراردادها باید در حوزه زنجیره فولاد صورت گیرد.

وزیر صنعت گفت: حتی تحقیق و توسعه با مشارکت داخلی ها و بین المللی ها نیز کارایی لازم را در این رابطه ندارد.

وی از برنامه ریزی عرضه سنگ آهن و آهن اسفنجی در بورس خبر داد و گفت: قواعدی که در بورس کالا اجرایی می شود مطابق با قواعد بین المللی نیست و این روند اجرایی شود تا مکانیزم کشف قیمت واقعی صورت گیرد. البته مداخلاتی هم که دولت در عرصه قیمت انجام می دهد بنا به اضطرار است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا