اخبارتاپخودرو

دولت بازار خودرو را رها کند/ سرمایه‌های سرگردان مقصر اصلی گرانی

به گزارش صنعت کار، بازار خودرو با توجه به نوسانات نرخ ارز، اعمال تحریم‌های آمریکا و حضور سرمایه‌های سرگردان مردم که به دنبال عدم کاهش ارزش پول خود هستند شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و شاید در ظاهر هر خودرویی را که عرضه می‌کنند مردم به لحظه و در کسری از زمان تمام آن را خریداری می‌کنند اما همین اتفاق شرایط ناگواری را رفته رفته برای خودروسازان ایجاد می‌کند.

یکی از شرایط ناگوار که در حال حاضر در حال وقوع است کاهش لوازم‌یدکی و افزایش قیمت آن در بازار است، در بازار ایران که شرکت‌های خودروساز و مونتاژکار تأمین‌کننده اصلی قطعات یدکی محصولات خود هستند زمانی که فکر و ذهن و سرمایه خودروسازان در مسیر تولید خودرو صرف می‌شود، مشکلاتی از باب کمبود قطعات یدکی رخ می‌دهد.

در روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشور برای کنترل افسار گریخته قیمت بازار، به پیش‌فروش محصولات خود پرداختند که جای سؤال دارد این اقدام با توجه به گفته‌های دو خودروساز در قیمت بازار تأثیرگذار بوده است؟

در این رابطه امیر حسن کاکایی-کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «در حال حاضر کشور در یک جنگ واقعی اقتصادی قرارگرفته که شرایط ارزی، سرمایه‌گذاری و اجرای قراردادهای سال گذشته را تحت تأثیر قرار داده و این در حالی است که با وجود افت تیراژ تولید دولت عملاً کار و تصمیم تأثیرگذار و منطقی نگرفته است.»

او خاطرنشان می‌کند: «در سوی دیگر اقتصاد، سرمایه‌های سرگردانی وجود دارد که افزایش حجم سرمایه‌های سرگردان و تنش‌های مالی در زمانی آغاز شد که بانک‌ها سود بانک‌ها را کاهش دادند و تداخل این موضوع با افزایش قیمت دلار عاملی شد تا سرمایه‌های سرگردان بنابر شرایط روز به بازار ارز، سکه و طلا وارد شود و دولت برای جلوگیری از ورود بیش از حد این موضوع به پیش‌فروش سکه با رقم بالایی پرداخت و رفته رفته سرمایه‌های سرگردان به بازار مسکن رفت و بعد از آن به بازار خودرو رسید.»

کاکایی یادآور می‌شود: «بررسی‌های ابتدایی صاحبان سرمایه‌گذاران آنی نشان از آن دارد که بازار خودرو محل مناسبی برای سرمایه‌های سرگردان است و سود قابل‌توجهی را نصیب صاحب سرمایه می‌کند.»

این کارشناس صنعت خودروسازی می‌گوید: «دولت برای جلوگیری از ورود دلالان و افراد سودجو که دارای سرمایه سرگردان هستند نظارت‌های خود را داشته اما این میزان نظارت برای شرایط فعلی که خرید و اجاره کارت ملی صورت می‌گیرد، مناسب و لازم نیست.»

وی بیان می‌کند: «اگر دولت بتواند مشکلات تولید را حل و بازار را به حال خود رها کند، مشکل افزایش قیمت رفع خواهد شد و رفته رفته قیمت نسبت به زمان فعلی کاهش خواهد یافت، زیرا بررسی هزینه‌های تولید نشان از آن دارد که قیمت تمام شده پراید باید در حدود 35 میلیون تومان باشد و این تفاوت قیمت یک حباب قیمتی است.»

کاکایی می‌گوید: «زمانی که صاحبان سرمایه‌های سرگردان بدانند که بازار خودرو سود آنی نصیب آن‌ها نخواهد کرد از بازار خودرو خارج خواهند شد.»

او یادآور می‌شود: «در شرایط فعلی دولت باید از حرف و پرداخت پول‌های گران‌قیمت فاصله بگیرد و بازار را به حال خود رها کند و تنها به رفع مشکلات تولید به‌صورت واقعی و اقتصادی بپردازد.»

این کارشناس صنعت خودروسازی تأکید می‌کند: «اگر بازار رها نشود و بگیروببندهای بیش از حد اعمال شود مشکلات بیشتری در بازار ایجاد خواهد شد که نمونه آن در شرایط فعلی افزایش بیش از حد قیمت قطعات یدکی است.»

با توجه به مسائل مطرح شده می‌توان گفت، پیش‌فروش خودرو از سوی خودروسازها شاید مُسکنی برای التیام زخم قیمت خودرو باشد اما این موضوع اگر با مدیریت تأمین قطعات و خدمات پس از فروش پیگیری نشود خود به موضوع خطرناک جدیدی تبدیل می‌شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد باید دولت دست از حمایت‌های خطرناک خود بردارد و تنها به فکر پرداخت پول‌های گران به تولیدکنندگان و مجموعه‌های خودروسازی نباشد و باید با حمایت‌های درست تولید را همراهی کنند.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا