اخبارتاپخودروویژه ها

الاکلنگ قیمت ها در نبود نظارت و بازرسی بر بازار خودرو/سکوت سازمان حمایت می شکند؟

به گزارش صنعت کار، فروش فوری خودروسازان برای تعدیل قیمت ها همچنان ادامه دارد اما این فروش فوری همچنان داد و فریاد بسیاری از کارشناسان وحتی مردمی که خودروهای ثبت نامی پیش از این فروش فوری را تحویل نگرفته اند را در آورده است. این نگرانی وجود دارد که خودروسازان نتوانند از پس تعهدات جدید بر آیند.

نقل همه محافل این روزها قیمت خودرو و افزایش ناگهانی آن شده است و کمتر کسی از این شرایط گله نکرده است.

خودروسازان که تا پیش از این برای اجرای تعهدات خود به مشتریان شان درمانده بودند و با آن ها جلساتی برگزار کردند، تا مشکلات آن ها را یک به یک حل کنند با افزایش ناگهانی قیمت خودرو مجبور شدند برای تعدیل قیمت ها دست به عرضه و فروش فوری محصولات خود بزنند. برخی معتقدند که تحویل یک ماهه این فروش فوری ها عملا با توجه به قرار گرفتن در ماه پایانی سال و تعطیلات نوروز بیش از دوماه به طول خواهد انجامید  و از اساس این کار را اشتباه می دانند. برخی دیگر می گویند اگر خودروسازی ها خودرو داشتند چرا هنوز مشتریان ثبت نام های قبلی بدون خودرو مانده اند. برخی دیگر هم از آنکه فروش خودروسازان 45 دقیقه ای به پایان رسیده است هم ابراز تعجب کرده اند و معتقدند خریدار واقعی نتوانسته خودروی مورد نظر خود را خریداری کند و این بیشتر دلالان هستند که از این فروش سود می برند.

امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت چند شب پیش نیزدر همین رابطه گفته است که اگر فقط پیش فروش باشد و عرضه در بازار صورت نگیرد وضعیت تغییری نخواهد کرد و خریداران واقعی با نبود عرضه و افزایش قیمت مواجه خواهند شد بنابراین تصمیم بر این شد ۸۰ درصد عرضه روزانه بر اساس تعهدات معوق و ۲۰ درصد به صورت فروش نقدی باشد.

او همچنین تاکید می کند که روند افزایش تولید اتفاق افتاده است و تولید روزانه ایران خودرو به بالای ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه رسیده است بنابراین بخشی از تولید به صورت عرضه فوری و مستمر انجام می‌شود و دو شرکت خودروساز موظف شدند فروش مستمر را تا واقعی شدن قیمت‌ها و تعادل در بازار ادامه داشته باشند.

اما به راستی بدون ورود نهادهای نظارتی بر بازار خودرو این تعادل صورت خواهد گرفت؟

مدام گفته می شود ملاک قیمت بر اساس قیمت حاشیه بازار است که سازمان حمایت تعیین  کرده است و قیمت‌های فعلی نیز بر اساس تعادل بازار در اول بهمن97 تعیین شده است. اما کارشناسان این حوزه معتقدند این قیمت ها حباب است و سازمان حمایت باید در این مورد رسیدگی های لازم را انجام دهد اما هرچقدر که روزهای نخستین عباس تابش رییس تازه بر مسند نشسته سازمان حمایت مدام در مورد بازار خودرو و این صنعت صحبت می کرد این روزها کمتر از او سخنی به گوش می رسد.

سکوت مسئولان ذی‌ربط از جمله سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با توجه به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و شب عید کمی تعجب برانگیز است و اینکه عرضه خودروسازان تنها راه تعدیل قیمت ها عنوان می شود هم جای سوال دارد. مشکلات تولید برای خودروسازان و قطعه سازان از یک سو و دلالانی که بازار خودرو را بدون هیچ نظارت و ترسی در مشت گرفته اند از سویی دیگر از جمله مشکلاتی هستند که گویا این روزها بدجور فراموش شده است.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا