اخبارتاپخودروراه و ساختمان

دلایل افزایش قیمت هزینه سفر با اتوبوس چیست؟/ پای خودروسازان به میان آمد

به گزارش صنعت کار، در روزهای گذشته محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی از افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مینی بوس در ایام عید نوروز برای سفرهای بین شهری خبر داد و این در حالی بود که شرکت های هواپیمایی اعلام کرده بودند که افزایش قیمتی برای این مدت رخ نخواهد داد و با توجه به نرخ آذرماه خدمات خود را ارائه خواهند داد.

همواره افزایش قیمت بلیت سفرهای جاده ای در ذهن مردم با افزایش قیمت سوخت عجین شده بود اما با توجه به عدم افزایش قیمت سوخت برای عموم مردم جای سوال دارد که چرا قیمت بلیت اتوبوس برای ایام عید افزایش یافته است؟

در این رابطه علی انصافی-رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران می گوید: «در شرایط فعلی افزایش قیمت بلیت یا در عبارتی بهتر هزینه سفر های بین شهری به وسیله اتوبوس و مینی بوس اجتناب ناپذیر است زیرا، میزان تولید خودروهای بین شهری به شدت کاهش یافته و این موضوع افزایش قیمت قابل توجه وسیله و سرمایه اصلی این کار را به همراه داشته است.»

او می افزاید: «در سال گذشته قیمت قیمت اتوبوس بین شهری در حدود 600 میلیون تومان بود که در حال حاضر این رقم به 1 میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش یافته است، همچنین حجم تولید مینی بوس در کشور به شدت افت کرد و قیمت یک مینی بوس برای صاحب و راننده آن در حدود 350 میلیون تومان تمام می شود، از این رو ثبات و عدم افزایش قیمت هزینه سفرهای بین شهری غیر منطقی است.»

انصافی خاطرنشان می کند: «در صنف مسافربران یکی از هزینه های جانبی کار و جابجایی مسافر تهیه لاستیک و قطعات جانبی است که قیمت این محصولات در یک سال اخیر به شدت افزایش یافته و تنها برای رفع مشکلات خرید و کاهش قیمت لاستیک، وزارت صنعت، معدن و تجارت لاستیک در اختیار رانندگان قرار داده است.»

او تصریح می کند: «با دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت انواع لاستیک خودروهای سنگین و نیمه سنگین در بازار شکسته است و لاستیک با نظارت بازرسان اتحادیه به صاحبان خودروهایی که لاستیک آن ها نیاز به ارتقاء و تعویض دارد، اعطا می شود.»

رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران با تاکید بر اینکه افزایش هزینه های جانبی و نگهداری خودروهای سنگین عاملی شده تا میزان سرمایه گذاری در این صنف کاهش یابد، می گوید: «دولت ها در سال های گذشته حمایت قابل توجهی از تولید و فرآیند استفاده از خودروهای سنگین برای انجام حمل و نقل های بین شهری انجام می داد اما در شرایط فعلی این حمایت ها بسیار کاهش یافته است.»

انصافی یادآور می شود: «برخی از تولیدات در رده مینی بوس کیفیت مناسبی ندارد و این موضوع عاملی شده تا عمر مفید قطعات یدکی خودرو به شدت کاهش یابد.»

او با بیان اینکه قیمت قطعات یدکی حتی تا شش برابر افزایش یافته است، می گوید: «بزرگترین معضل در شرایط فعلی برای این صنف عدم حمایت واقعی و اصولی از تولید است که در کنار آن وجود بهره های بالای بانکی مزید برعلت شده است.»

با توجه به این مسائل می توان گفت، اگر از تولید در راستای تولید محصول و قطعات با کیفیت حمایت قابل توجهی وجود داشته باشد، قشر متوسط جامعه که در سفرهای نوروزی از حمل و نقل بین شهری عمومی استفاده می کنند، هزینه کمتری را تقبل خواهند کرد، البته از آن سو نباید به دلیل آنکه شرایط حمایتی از تولیدکننده و ارائه دهنده خدمات مسافربری آنچنان وجود ندارد، از افزایش قیمت های منطقی جلوگیری کرد زیرا قیمت همواره همچون یک فنر است که اگر بیش از حد و غیرمنطقی آن را نگه داشت به یکباره رها شده و اثرات مخربی را به همراه دارد.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا