صنعت کار » امداد خودروهای غیرمجاز دست‌انداز خدمات پس از فروش

امداد خودروهای غیرمجاز دست‌انداز خدمات پس از فروش

آخرین روزهای سرد سال، بازار خدمات امداد خودروهای غیرمجاز به‌شدت گرم می‌شود که به اعتقاد کارشناسان حوزه خدمات پس از فروش، صاحبان خودرو باید خدمات امدادی را از شرکت‌های مادر درخواست کنند تا امداد خودروهای دارای صلاحیت در محل خودرو آن‌ها حاضر شود و در این ایام امداد خودروهای مجاز بدون نظارت شرکت‌های تولیدی و واردکننده، فعالیتی انجام نمی‌دهند.
به گزارش صنعت کار، در ایام انتهای سال و روزهای منتهی به ایام عید نوروز فعالیت امداد خودروها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش به‌شدت افزایش می‌باید که عموماً شرکت‌های غیرمجاز هستند زیرا شرکت‌ها مجاز در طول سال فعال بوده و با شرکت‌های خودروساز و واردکننده ارتباط تنگاتنگی در زمینه خدمات‌رسانی دارند.

این شرکت‌ها عموماً با تماس‌های تلفنی به دنبال فروش خدمات پوچ در قالب کارت‌های رنگی به مشتریان هستند که فعالیت آن‌ها کاملاً مخالف روند ارائه خدمات شرکت‌های مجاز امداد خودرویی است، زیرا شرکت‌های امداد خودرو در زمان ایجاد نقص فنی با نظارت شرکت تولید و واردکننده خودرو در محل خودرو حاضر می‌شوند و به رفع ایراد آن می‌پردازند و اگر نتوانند خودرو را تعمیر کنند با تعرفه منطقی و تعیین‌شده خودرو را به نزدیک‌ترین نمایندگی خدمات پس از فروش شرکت مادر منتقل می‌کنند.

حال با توجه به ایام انتهایی سال جای سؤال دارد که شرایطی در شرکت‌های امداد خودرو حاکم است و چه برنامه‌ای برای ایام عید نوروز دارند، در این زمینه علیرضا برنجی- مدیرعامل امداد خودرو رفاه ایرانیان می‌گوید: «امداد خودروها برای فعالیت مکلف به دریافت مجوزهای لازم هستند که حدود ۶ ماه پیش امداد خودروها برای فعالیت در محدوده شهری از شهرداری‌ها و برای فعالیت در محدوده بین شهرها از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مجوزهای لازم را دریافت می‌کردند. اما طبق قانون جدید صدور مجوز فعالیت امداد خودروها به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها واگذارشده است.»

او یادآور می‌شود: «در پی تغییر قانون و عدم وجود دستورالعمل جدید صدور مجوز و خلأ زمانی در صدور مجوزها ایجادشده که برخی از افراد سودجو از این فرصت استفاده کرده و به فعالیت در حوزه امداد خودرو پرداخته‌اند. که از خدمات این دست امداد خودروها می‌توان به ارائه کارت‌های خدمات بدون پشتوانه، خدمات‌رسانی غیراصولی و … اشاره کرد.»

برنجی تصریح می‌کند: «امداد خودروها به وظیفه حمل‌ونقل و جابجایی خودرو و تعمیر خودرو در محل را انجام می‌دهند، ازاین‌رو نیاز به نظارت دقیق بر حسن انجام کار، کیفیت خدمات و قطعات مصرفی وجود دارد، زمانی که مصرف‌کنندگان از امداد خودروهای غیرمجاز خدمات دریافت کنند، امکان رصد و نظارت آن‌ها وجود ندارد.»

مدیرعامل امداد خودرو رفاه ایرانیان تاکید می‌کند: «اما در زمینه فعالیت امداد خودروهای مجاز نظارت دقیق وجود دارد و در صورت اعلام شکایت از سوی صاحبان خودرو و مشتریان تیم‌های نظارت و ارزیابی نسبت به شکایت مشتریان اقدامات لازم را انجام خواهند داد، این در حالی است که شرکت‌های مجاز با خودروسازان و واردکنندگان اصلی در ارتباط هستند و کیفیت خدمات از سوی شرکت‌های مادر نیز بررسی می‌شود.»

او با انتقاد به مفاد قراردادهای خودرویی که منجر به خروج آسان خودروسازان خارجی از ایران در پی تحریم‌های آمریکا شد، بیان می‌کند: «شرکت‌های واردکننده با توجه به قانون مکلف به ارائه خدمات گارانتی و وارانتی هستند و این در حالی است که ۳ درصد قیمت خودرو در زمان عرضه به عنوان هزینه خدمات پس از فروش دریافت می‌شود.»

برنجی تاکید می‌کند: «در سطح جهانی ارائه خدمات پس از فروش یک نوع بازاریابی و تبلیغ است اما در ایران آن‌طور که باید به خدمات پس از فروش توجه نمی‌شود و تنها در ایام شب عید به‌واسطه فشارهای اجتماعی شرکت‌ها به فکر ارائه خدمات پس از فروش مناسب هستند که باید از این شیوه خدمات‌رسانی فاصله گرفته شود و در تمام ایام سال در راستای رضایت مشتری قدم برداشت.»

مدیرعامل امداد خودرو رفاه ایرانیان می‌گوید: «طی توافق انجام‌شده با برخی از شرکت‌های واردکننده که در پی تحریم‌های آمریکا فروش خودرو و ارتباط مستقیمی با شرکت مادر ندارند، خدمات‌رسانی انجام خواهد شد و خودروهای این شرکت‌ها در صورت نیاز به حمل‌ونقل و تعمیر به نمایندگی‌های مجاز شرکت منتقل خواهند شد.»

او تاکید می‌کند: «همچنین برخی از شرکت‌های تولیدی و واردکننده، دوره‌های آموزشی بسیار مناسبی را برای تکنسین‌های خود و شرکت‌های امدادرسان برگزار کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده مشکل خاصی در ایام تعطیلات عید نوروز انجام نشود.»

می‌توان گفت که افراد در تماس‌های تلفنی شرکت‌های امداد خودرویی باید دقت بسیاری کنند چون عموماً کارت‌های رنگی از سوی شرکت‌های تولیدی و واردکننده طراحی نشده و اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، شرکت مادر از طریق واحدهای بازاریابی و فروش به اطلاع مشتریان می‌رساند.

همچنین مشتریان باید در زمان درخواست امداد خودرو با شرکت مادر در تماس باشند تا امداد خودرو مطمئن و طرف قرارداد به محل خودرو آن‌ها مراجعه کنند تا مشکل خودرو بدون کوچک‌ترین نواقصی رفع شود.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات