اخبارتاپخودروصنعت و معدن

ترخیص قطعات در گمرک مانده راه حل افزایش تولید/ بهبود وضعیت بازار لوازم یدکی در گرو تصمیمات وزارت صمت

به گزارش صنعت کار، طبق دستور وزیر صمت باید ۸۰ درصد تولید موجود خودروسازان به تعهدات  این شرکت های تولیدکننده خودرو تعلق بگیرد و به‌دست مردمی برسد که برای دریافت خودرو ثبت نام کرده‌اند.در اصل خودروسازان پیش از هربرنامه ریزی برای خط تولید خود و یا برای جبران زیان سالیانه شان باید به فکر انجام تعهدات خود باشند تا در مرحله نخست مشتریان معترض به حق و حقوق خود برسند و از صف های مشتریان ناراضی کاسته شود.البته که در این کار سیاست های وزارت صمت بر این است که التهاب بازار با افزایش عرضه خودروسازان کاسته و دست دلالان نیز از این بازار کوتاه شود.

اما این روزها کمبود لوازم یدکی و قطعات خودرو به یکی از معضلات عجیب خودروسازان و حتی تعمیرکاران در بازار شب عید که مردم برای اورهال خودروهایشان برای سفرهای نوروزی مراجعه می کنند تبدیل شده است. حدود 3 هزارکانتینر قطعات خودرو پشت درهای گمرک مانده و خودروسازان که واردات این قطعات را بر عهده داشته اند جرات نمی کنند برای ترخیص این قطعات اقدام کنند. به گونه ای که عزیز شمس مدیرکل گمرک چابهار به هردو خودروساز ۲۰ روز مهلت داده‌ است تا کانتینرهای خود را ترخیص کنند، در غیر این‌صورت این کانتینرها متروکه اعلام خواهد شد.

او همچنین  علت تعلل خودروسازان را اعلام کرده و می گوید خودروسازان اطمینان  ندارند بانک ارز 4200تومانی به  آنها اختصاص دهد و نگران اند که این اجناس را ترخیص کرده و با نرخ ارز 4200 تومان به‌فروش برسانند و بانک بعداً اعلام کند نمی‌تواند با این نرخ ارز را در اختیار آنها قرار دهد.

او نیز خاطر نشان کرده است که انتقال اجناس از گمرک به انبارهای خودشان هم برایشان میسر نیست چراکه اگر این کار را انجام دهند تعزیرات می‌آید این قطعات را به‌عنوان احتکار محسوب می‌کند و این خود نیز مشکل زا است.

محمد مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نیز بر این موضوع تاکید است و عنوان کرده تردید در دریافت ارز بانکی و نیمایی یکی از دلایل تعلل در ترخیص قطعات خودرو در گمرکات است.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران  روز گذشته نیز در گفت و گو با شبکه خبر با صحه گذاشتن بر صحبت های مدیرکل گمرک چابهار  درباره مشکل ترخیص نشدن لوازم یدکی واحدهای تولیدی بیان  کرد که سیاست های اتخاذ شده وزارت صمت ارتباطی با گمرک ندارد. تا زمانی که کالای وارداتی به گمرک اظهار نشده است، گمرک پاسخگو نیست و امکان انجام تشریفات گمرکی وجود ندارد .

به هرحال باز شدن این گره به گفته همه مسوولان گمرکی و خودروسازان به دست دولت است و مشخصا تا زمانی که مشکل ارز بانکی و نیمایی برای واردکنندگان در بخش های مختلف حل نشود این تولیدکنندگان هستند که متضرر می شوند. از سویی خواب اجناس در گمرک نیز باعث استهلاک و مشکلات دیگری برای قطعات است که آن را هم نباید نادیده گرفت.

سیاست ها و تصمیم هایی که از سوی وزارت صمت در آشفته بازار اقتصادی کشور گرفته می شود می تواند این روزها بسیار برای خودروسازان سرنوشت ساز باشد و انتظار می رود که این روند ترخیص قطعات سرعت و روند تخصیص ارز نیمایی هرچه زودتر پیش بیافتد.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا