خودروصنعت و معدن

واردات خودروهای کره ای ممنوع می شود؟

به گزارش صنعت کار به نقل از خودروکار، معاون اول رییس جمهور در بخشنامه‌ای به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشور‌های چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع کرد.

گرچه کلیات این بخشنامه به دلیل اینکه موجب استفاده از منابع ارزی خارج از کشور می شود، مفید خواهد بود اما برای واردات کالاهایی که تا پیش از این می توانستند ثبت سفارش عملیاتی خود را بدون انتقال ارز انجام دهند، یک زنگ خطر محسوب می شود چرا که می تواند با طولانی کردن این فرآیند، واردات را هر زمان محدود و حتی ممنوع کرد. اکنون پرسش اینجاست که چنین بخشنامه ای چه تاثیری بر حوزه واردات خودرو خواهد داشت؟

فرهاد احتشام زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: جنبه مثبت این بخشنامه این است که پولهایی که در این کشورها وجود دارد و در حال حاضر انتقال آنها امکان پذیر نیست از این طریق قابلیت انتقال و استفاده را دارند. اما جنبه منفی این بخشنامه به نبود همکاری مناسب بانک های داخلی و خارجی برمیگردد.

او می افزاید: اگر همکاری مناسب میان بانک های داخلی و خارجی وجود نداشته باشد، عملا این بخشنامه مانع دیگری در راستای واردات از این کشورها خواهد بود.

نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه همکاری میان بانک ها با واردکنندگان بستگی به خوش حسابی افراد دارد، تصریح می کند: اما نکته دیگر اینجاست که دولت می تواند با طولانی کردن فرآیند تخصیص ارز، فعال کردن ثبت سفارش خودرو را طولانی کند. یعنی اگر دولت بخواهد واردات را کنترل کند یا کاهش دهد می تواند فرآیند تخصیص ارز را طولانی کند که خود مانعی در واردات خودرو محسوب می شود.

احتشام زاد با بیان اینکه حجم مبادله خودرو با کشورهای ذکر شده قابل توجه است، بیان می کند: اگر زیرساخت ها فراهم نباشد و همکاری مناسب بانک ها با واردکنندگان صورت نگیرد، امکان واردات خودرو وجود نخواهد داشت.

چین، کره و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که مبادی مهم واردات خودرو به ایران محسوب می شوند و اگر دولت نخواهد برای کالاهایی نظیر خودرو که تاکنون بدون انتقال ارز ثبت سفارش انجام می داده اند، زیرساخت مناسب را فراهم کند و بانک ها همکاری مناسب را به هر دلیل با واردکنندگان خودرو نداشته باشند، شاید در آینده ای نزدیک شاهد ممنوعیت غیررسمی و غیرمستقیم واردات خودروهای کره ای و بخشی از خودروهایی که در چین و ترکیه مونتاژ می شوند، باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا