اخبارتاپخودروویژه ها

بررسی علل گرانی قطعات خودروهای مونتاژی در ایران/ خدمات پس از فروش در سایه تحریم

به گزارش صنعت کار، در چند سال اخیر  و پس از تحریم های آمریکا علیه ایران حضور محصولات چینی به طور وِیژه خودروهای چینی بازار داغی پیدا کرد و به نوعی می توان گفت خودروهای چینی  در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی شاید در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند. البته نمی شود گفت همه این خودروها خودروهای بی کیفیت بود و از انصاف خارج شد اما بخشی از این محصولات فقط به دلیل قیمت ارزانی که داشتند مورد توجه خریداران قرار گرفتند.

به خصوص که علاقه مندان به شاسی بلند و کراس اور ها هم که توان خرید خودروهای لوکس گران قیمت وارداتی را نداشتند به یکی از مشتریان پرو پا قرص این محصولات تبدیل شدند چرا که با هزینه بسیار کمتر می توانستند یک خودروی شاسی بلند سوار شوند. اما هرچقدر که این خودروها برای مشتریان ارزان تمام می شد در خدمات پس از فروش و تامین قطعات مشتریان با هزینه های گزافی روبه رو می شوند. بسیاری از مشتریان این خودروها از بالا بودن قیمت لوازم یدکی این خودروها گلایه دارند و عنوان می کنند که بعضا قیمت لوازم یدکی چینی از لوازم یدکی اروپایی و کره ای گران تر است. اما علت این امر چیست؟

نادر وهاب آقایی کارشناس خدمات پس از فروش خودرو درباره علت این موضوع می گوید: «لوازم یدکی و قطعات خودرو امروز دارد جا پای خودرو می گذارد و روز به روز تامین قطعه در حال مشکل تر شدن است. منابع بانکی ما در حال بسته تر شدن است و تنها راه انتقال پول به شبکه بانکی رسمی است که در حال حاضر این موضوع امکان پذیر نیست که به شرکت های چینی پول واریز شود. به همین سبب تامین قطعات با مشکل مواجه است و به سختی این قطعات تامین می شود و می توان گفت یکی از دلایل گران بودن قطعات خودروهای چینی در حال حاضر همین موضوع است.»او می افزاید: «همان اتفاقاتی که برای خودرو پیش آمد اکنون در حوزه تامین قطعات یدکی در حال پیش آمدن است. و احتمالا در آینده شاهد این موضوع خواهیم بود که واردات قطعه به کشور محدودتر خواهد شد.»

این کارشناس خدمات پس ازفروش در مورد پیش بینی وضعیت آینده خدمات پس از فروش خودروهای چینی در ایران عنوان می کند:« اگر شرایط تحریمی تشدید شود خودروها گران تر خواهد شد و به طبع آن سرویس نگه داری این خودروها سنگین تر خواهد بود. قطعات خودروها گران تر می شود و خودرو به یک کالای لوکس و سرمایه ای تبدیل می شود که در حقیقت مشتریان از آن استفاده نمی کنند تا مجبور نشوند به تعمیرگاه مراجعه کنند و هزینه هنگفتی را پرداخت کنند. به دنبال آن خرید و فروش قطعات کاهش پیدا می کند و در عمل زنجیره ارزشی که در حوزه خودرو داریم کاملا مخدوش خواهد شد.»

تحریم های آمریکا شرایط را به گونه ای رقم زده است که مشکل تامین قطعه برای خودروهای ساخت داخل نیز اکنون با مشکل مواجه شده است اگرچه بسیاری از کارشناسان ومردم معتقدند که چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند اما شرایط ثبت سفارش قطعات یدکی و پس از آن انتقال پول و فرآیند آن در حال حاضر برای شرکت ها بسیار سخت شده است. موضوع دیگری که علت این گرانی قطعات یدکی چینی را دامن می زند قاچاق این قطعات به کشور است که سود سرشاری را نصیب واردکنندگان این قطعات قاچاق می کند.که نیازمند بازرسی  و کنترل مسوولان مربوطه است.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا