صنعت کار » کاهش ریسک عملیاتی دستاورد سامانه جامع تسویه معاملات

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی مطرح کرد:

کاهش ریسک عملیاتی دستاورد سامانه جامع تسویه معاملات

مدیر عامل سمات، استفاده از آخرین مدل به روز شده حساب در اختیار یا حساب وکالتی و افزایش قابلیت مدیریت وجوه نقد برای مشتریان را از دستاوردهای مهم سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی در بخش انرژی دانست.

به گزارش صنعت کار، حسین فهیمی در مراسم بهره برداری از سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی گفت : اجرای پروژه با یک فاز صفر تحلیل و مطالعات طراحی به مدت ۴ ماه از پاییز سال گذشته شروع و در ادامه، فرآیند تولید و پیاده سازی طی ۱۲ ماه انجام شد .

وی افزود: مراحل تولید نرم افزار نیز با بیش از ۱۲۰ هزار نفر ساعت کار کارشناسی و با برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه کاری در شرکت سپرده گذاری مرکزی با محوریت معاونت عملیات ، مدیریت فناوری اطلاعات و همچنین شرکت سمات سامانه به عنوان بازوی فناوری این شرکت و با همکاری تیم های نوآور و شرکت های دانش بنیان کشور انجام شده است .

به گفته فهیمی، طراحی ماژولار نرم افزاری و سخت افزاری و معماری سرویس گرای سامانه موجب انعطاف پذیری و توسعه پذیری بسیار بالای آن شده است ؛ به طوری که به آسانی می توان بخش های جدید مطابق با نیازهای روز بازار را به آن اضافه کرد .به این ترتیب، این سامانه قابلیت پشتیبانی از حجم بالای معاملات و اتصال کاربران متعدد را به صورت همزمان دارد.

مدیر عامل سمات با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم این سامانه استفاده از آخرین مدل به روز شده حساب در اختیار یا حساب وکالتی و افزایش قابلیت مدیریت وجوه نقد برای مشتریان است و اولین بار به واسطه آن در بورس انرژی ایران قابل بهره برداری شد ، ادامه داد: قبل تر استفاده از وجوه پیش پرداخت صرفا برای تایید یک سفارش انجام می شد و امکان عودت وجه تا پایان روز جاری وجود نداشت .

فهیمی اظهار داشت : تاخیر در محاسبه مبالغ تسویه واریز شده ، پراکندگی سامانه های مورد استفاده و ریسک عملیاتی بسیار بالای وضعیت قبلی از جمله مشکلات موجود در عملیات تسویه بود که با کمک این سامانه امکان تسویه معاملات بلافاصله پس از تایید ناظر بازار و همچنین پرداخت وجوه تسویه به صورت مستقیم در شبکه بانکی را خواهیم داشت .

وی یکی دیگر از مزایای توسعه نرم افزار جدید را امکان رصد و کنترل تحویل کالا به خریدار و ارائه خدمات هرچه بهتر در حوزه پس از معاملات دانست و تاکید کرد: همچنین یکپارچه سازی فرایندها، ارائه داشبورد گزارش های مدیریتی بسیار پویا در سطوح مختلف، کاهش ریسک عملیاتی ، حذف فرآیندهای دستی، کنترل و تایید سیستمی و بهبود مدیریت ریسک اعتباری مشتریان از دیگر دستاوردهای این سامانه خواهد بود.

فهیمی در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص ذینفعان بیرونی نیز با برگزاری جلسات متعدد با ایشان کانال های ارتباطی خوبی طراحی شده است . امکان برقراری ارتباط الکترونیکی با بانک های عامل از طریق درگاه بانکی سمات ( سپاس) از یکسو و ارکان دیگر بازار سرمایه از سوی دیگر ، شرکت های کارگزاری و نهادهای نظارتی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سامانه انبارها از طریق وب سرویس طراحی و در مرحله بهره برداری است .

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات