اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

نابسامانی در ارز باعث کاهش تولید شد/ ثبت سفارش بدون انتقال ارز باید در دستور کار

به گزارش صنعت کار، صبح امروز  نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران با حضور حسین نجاری مدیرعامل ساپکو و نجفیان مدیرعامل شرکت سازه گستر و اعضای هیات مدیره قطعه سازان برگزار شد. مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در این نشست اظهار کرد: سال ۹۷ با افزایش نرخ ارز و نابسامانی ارزی برای قطعه سازان شروع شد و این موضوع باعث کاهش تولید شد.

او با بیان اینکه صنعت خودرو و قطعه سال پر التهابی را پشت سر گذاشت، گفت: ابتدای سال صنعتگران با افزایش قیمت ارز از ۳۵۰۰ به ۴۲۰۰ تومان رو به رو شدند که نوعی شوک به صنعت بود. همچنین با افزایش قیمت مواد اولیه مشکلات بیشتر شد و واحدهای صنعتی با کمبود نقدینگی مواجه شدند. از این رو انجمن به عنوان نماینده صنف قطعه سازان روی این مسئله متمرکز شد و در این راستا حدود ۷۵ جلسه با نهادهای مختلف برگزار شد.

این فعال صنعت قطعه با بیان اینکه ۱۱هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شد، گفت: ۴هزار میلیارد تومان در قالب ریالی بود که ۳۵۰۰هزار میلیارد تومان آن تا امروز پرداخت شده است. باقی تسهیلات در قالب ارزی و مبلغ ۸۸۴میلیون یورو قرار است پرداخت شود.

 

بیگلو در ادامه با اشاره به اینکه همواره فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری مورد انتقاد خودروسازان و قطعه سازان بوده است بیان کرد: در سال ۹۷ تمرکز برای افزایش قیمت ها قرار گرفت و خوشبختانه شورای رقابت از بحث قیمت گذاری کنار گذاشته شد و مبنای قیمت گذاری  سازمان حمایت  شد. افزایش قیمت محرز بود و تنها عقب افتاد کاری که در مرداد ماه باید انجام می شد در دی ماه اتفاق افتاد. این تاخیر باعث ایجاد رانت در بازار و قیمت گذاری در حاشیه بازار خودرو شد. خواسته ما این بود مانند دهه ۸۰ با توجه به حاشیه بازار قیمت خودروها تعیین شود که در دوره محمد شریعتمداری وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت موصوع پذیرفته شد اما وی پیش از تحویل وزارت موضوع را ابلاغ نکرد و دوباره این امر به تعویق افتاد.
نابسامانی در ارز باعث کاهش تولید شد/ ثبت سفارش بدون انتقال ارز باید در دستور کار قرار بگیرد
او در مورد برنامه سال آینده قطعه سازان گفت : در سال ۹۸ تمرکزمان بر سه موضوع خواهد بود تا قیمت ها را تثبیت یا کاهشی کنیم. تلاش می کنیم تا با خود کفایی ضریب ارزبری را کاهش دهیم. همچنین افزایش تیراژ را در دستور کار قرار داده ایم. در تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ با استفاده از واردات بدون انتقال ارز توانستیم تحریم ها را دور بزنیم امیدواریم بتوانیم در سال آینده ثبت سفارش بدون انتقال ارز را داشته باشیم تا بتوانیم مواد اولیه را تامین کنیم.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا