راه و ساختمان

گزارشی از حال و احوال مسافران 4 روز مانده در فرودگاه ها

به گزارش صنعت کار به نقل از مهر، درحالی‌که کاهش بارش برف و باران در سال جاری نگران‌کننده شده بود به‌یک‌باره طی روزهای اخیر بارش برف سنگین برف در استان‌های مختلف ازجمله تهران، پایتخت‌نشینان را خوشحال و درعین‌حال متولیان را غافلگیر کرد.

بارش برف در سراسر استان تهران از شنبه‌شب آغاز شد، اما آنچه دراین‌بین بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب کرد، انسداد محورهای مواصلاتی تهران- کرج، آزادراه تهران-ساوه، جاده قدیم تهران- ساوه، آزادراه تهران- قم، محور قدیم تهران- قم و محورهای حسن‌آباد در شهرستان ری بود.

تعدد محورهای مواصلاتی غرب تهران و نیز بار ترافیکی گسترده‌ای که در این محورها وجود دارد، سبب شد، تا با انسداد این محورها مشکلی بزرگ‌تر از برف سنگین در ۲۰ کیلومتری پایتخت روی دهد، جایی که به گفته ابراهیم تاجیک نوری، معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان تهران، فقط در محور حسن‌آباد ترافیک حدود ۱۰ کیلومتری و صفوف فشرده خودروها در برف شکل‌گرفته بود.

اما بارش برف در غرب استان تهران تنها راه‌های ارتباطی زمینی را با مشکل مواجه نکرد، بلکه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و فرودگاه مهرآباد به‌عنوان ۲ فرودگاه مهم، پروازهای داخلی و بین‌المللی پایتخت به دلیل کاهش دید افقی نیز لغو شد، تا جایی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که شنبه به استان فارس سفرکرده بود، در راه بازگشت به تهران به دلیل کاهش دید افقی قادر به فرود در مهرآباد نشد و مجدداً به شیراز بازگشت.

لغو پروازها تا ۲ روز بعد، یعنی روز دوشنبه ادامه یافت و پس‌ازآن پروازها در این فرودگاه بنا بر اعلام مسئولان از سر گرفته شد.

دراین‌بین مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) برای پروازهای خود به دلیل قرار داشتن این فرودگاه در خارج از شهر و محدوده‌ای برف‌گیر با مشکلات متعددی در تردد به‌سوی فرودگاه مواجه شدند.

برای این که مشکلات تردد به فرودگاه امام(ره) را ببینیم، تمام محورهای مواصلاتی منتهی به این فرودگاه را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می دهیم.

این محورها از شنبه شب مسدود شده و تا سه شنبه صبح نیز مسدود بودند.

آزادراه تهران-قم، محور قدیم تهران-قم و آزادراه تهران- ساوه نیز به ترتیب تا روز دوشنبه و ظهر سه‌شنبه مسدود بود و امکان تردد در این محور عملاً امکان نداشت و مسافران درحالی‌که از سوی شرکت‌های هواپیمایی برای سفر به فرودگاه فراخوانده می‌شدند، مشکلات عمده‌ای برای رسیدن به این فرودگاه داشتند، ولی مجبور بودند، خود را به فرودگاه برسانند، اما در فرودگاه چه چیزی انتظار آن‌ها را می‌کشید؟

خبرنگار مهر با حضور در فرودگاه امام خمینی(ره) به‌صورت میدانی اوضاع در این فرودگاه را گزارش داده است.

زیرانداز ۲۰ هزار تومان!

یکی از مسافران در گفتگو با خبرنگار مهر که ظهر سه‌شنبه در این فرودگاه حضور داشت، با تشریح اوضاع فرودگاه اظهار داشت: هیچ‌چیز در فرودگاه سر جای خود نیست، نه مدیر پرواز، نه مسئول فنی، نه دفتر ایرلاین، نه ترافیک هوایی، نه گیت، نه چکینگ و نه آب و غذا پخش می‌کنند، کسی هم به مردم پاسخگو نیست.

وی افزود: زیرانداز را به مردم ۲۰ هزار تومان می‌فروشند، کارتن را برای خواندن نماز ۵۰۰۰ تومان می‌فروشند، یک کافی‌شاپ اینجا است، که ۲۰ الی ۴۰ هزار تومان بالاتر از قیمت‌های معمول اجناس خود را به فروش گذاشته است.

خرید اجباری بلیت گران‌تر و نرخ کرایه سرسام‌آور تاکسی‌ها

یک مسافر که تبعه پاکستان بود و قصد سفر به لاهور را داشت به خبرنگار مهر گفت: ۴ روز است که پرواز از طریق شرکت ماهان دارم، اما نه پرواز صورت می‌پذیرد، نه هتل به ما داده شده است.

خانم دیگری که از استانبول به تهران آمده بود، در خصوص کرایه تاکسی‌ها به خبرنگار مهر گفت: ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومان نرخ کرایه‌ها برای تهران توسط خودروهای مسافربر اعلام می‌شود.

این کرایه‌های سرسام‌آور سبب شد، تا مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مترو تهران از حرکت قطارهای مترو تا ساعت ۲۴ امشب به‌سوی فرودگاه امام(ره) خبر داده و اعلام کند: مسافران می‌توانند از خط یک متروی تهران و ایستگاه‌های شهرری، شاهد و نمایشگاه شهر آفتاب به‌سوی فرودگاه امام انتقال یابند.

مسافر دیگری که روز سه‌شنبه از جنت‌آباد به فرودگاه امام(ره) آمده بود نیز گفت: ساعت ۱۱ از جنت‌آباد راه افتادم، ساعت ۱۵:۳۰ به فرودگاه رسیدم، اما کسی پاسخگو نیست، خطوط ارتباطی مختل و نحوه برقراری ارتباط با بیرون از این محوطه عملاً ناممکن است.

هم‌وطن دیگری که از شهرستان قزوین به فرودگاه آمده است و چند روزی سرگردان بوده، به خبرنگار مهر گفت: ساعت ۷ صبح قرار بود پرواز داشته باشیم، شب گفتند پرواز لغو شد و بعد که سراغ بلیت رفتیم، اعلام کردند که بلیت گیر نمی‌آید و بلیت را به‌اجبار ۲۱۵ هزار تومان گران‌تر خریدم، ۳ روز است، به دلیل یک مقدار برف با این مشکلات مواجه هستیم، این مطلب را باید به چه کسی بگوییم.

وی افزود: تأخیرهای متعدد و ابطال کارت پرواز از مشکلاتی است که در این فرودگاه داشتیم.

پیاده کردن مسافران پس از ۵ ساعت انتظار در هواپیما

فرد سرگردان دیگری نیز که همراه با فرزند کوچک خود در فرودگاه حضور داشت، گفت: من از زنجان با این جاده خراب آمده‌ام و قرار بود ساعت ۱۱ به بعد پروازها انجام شود، اما ساعت ۱۶ به من پیامک لغو پرواز را داده‌اند.

وی از برخورد بد مسئولین شرکت هواپیمایی و عوامل گلایه داشت و افزود: متولیان می‌گویند، ربطی به ما ندارد، پرواز لغو شده و هر کاری می‌خواهید بکنید، درحالی‌که آن‌ها وظیفه‌دارند، زمانی که بلیت را می‌فروشند، خدمات ارائه دهند، این رفتار درست نیست، من با زن و بچه اسیر فرودگاه در شهر غریب شده‌ام، تکلیف من چیست.

طبق گفته‌های برخی از مسافرین، آن‌ها یک تا ۲ روز در فرودگاه امام(ره) خوابیده‌اند و هتلی به آن‌ها داده نشده است، آن‌ها از عدم سرویس‌دهی به مسافران توسط تاکسی‌ها به‌شدت گلایه‌مند هستند.

این اتفاقات در حالی است، که سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف شدید در تهران هشدار داده بود، اما هرچه بیشتر می‌نگریم، کم‌تر از آمادگی برای این روزها شواهدی می‌بینیم، تنها خود مردم هستند، که به کمک یکدیگر آمده‌اند و حتی برای کمک به مسئولان اعلام آمادگی کرده‌اند!.

طبق گفته‌های برخی از مسافرین، آن‌ها یک تا ۲ روز در فرودگاه امام(ره) خوابیده‌اند و هتلی به آن‌ها داده نشده است، آن‌ها از عدم سرویس‌دهی به مسافران توسط تاکسی‌ها به‌شدت گلایه‌مند هستند.

یکی از مسافران که به‌سختی خود را به فرودگاه رسانده بود، به خبرنگار مهر گفت: زمانی که اینجا آمدیم، دسترسی برای بازگشت نداریم، گویا آخر دنیا فرودگاه امام(ره) است، بی‌نظمی در خدمات‌دهی آن‌قدر زیاد است، که باور این‌که در فرودگاهی بین‌المللی حضور داریم مشکل است، صف‌های متعدد مردم، چیزی است که مشاهده می‌شود.

به گفته تعدادی از مسافران، زمانی که پس از ۱۵ ساعت انتظار در فرودگاه امام(ره) سوار بر هواپیما شدند و ۵ ساعت در هواپیما ماندند، مجدداً از هواپیما پیاده شده و موفق به پرواز نشدند.

برخی اعتراضات و انتقادات به تأخیر پروازها در نوع خود جالب بود، فردی با در دست داشتن یک تابلو به کنایه اعلام آمادگی برای برف‌روبی و کمک برای آماده کردن شرایط پرواز هواپیماها را اعلام کرده بود.

حجم پروازهای فرودگاه امام بیش از ظرفیت است

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور که شب گذشته و هنگام تهیه این گزارش در فرودگاه امام(ره) حضور داشت، به خبرنگار مهر گفت: در فرودگاه امام(ره) هم باید پروازهای همراه با تأخیر و هم پروازهای برنامه‌ای انجام شود و به همین دلیل ازدحام مسافر در فرودگاه را شاهد هستیم.

رضا جعفرزاده گفت: فرودگاه امام(ره) برای اسکان مسافرانی که پرواز آن‌ها با تأخیر مواجه می‌شود، هتل دارد، اما این هتل یک گنجایشی داشته و پاسخگوی همه مسافران نیست، حجم فرودگاه به نسبت پذیرش و تقاضایی که دارد، کم‌تر است، در این شرایط هوایی نیز باید پروازها ایمن انجام شود، چراکه شرایط برای انجام پروازها خیلی عادی نیست، هواپیما در این شرایط یخ‌زدایی نیاز دارد.

وی اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی باید علاوه بر پروازهای فعلی، پروازهای گذشته را نیز انجام دهند و مسافرانی که در زمان لغو پروازها باید سفر می‌کردند، به مسافران فعلی اضافه می‌شوند و شرایط جوی در اراده کسی نیست، شرکت هواپیمایی نمی‌خواهد که هم متضرر شود و هم موردانتقاد مسافران قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هشدارهای سازمان هواشناسی سبب آماده‌باش فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی نشده است، گفت: هواشناسی وقوع یک سامانه را پیش‌بینی می‌کند و می‌تواند بگوید هوا نامناسب است، اما حجم بارش‌ها در این مقدار را کسی تصور نمی‌کرد، می‌تواند بگوید فردا باران می‌آید، اما میزان بارش در چه حد است و آیا هواپیما امکان پرواز دارد، یا خیر، قابل پیش‌بینی نیست.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به این سؤال که چه زمانی شرایط عادی خواهد شد، اضافه کرد: فکر می‌کنم، طولی نخواهد کشید تا شرایط عادی شود، در حال حاضر نیز پروازها به‌خوبی و منظم در حال انجام است و هم اکنون مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، مدیر سازمان هواپیمایی، مسئولان فرودگاه امام(ره) و دیگر مسئولان در فرودگاه امام حاضر هستند و شرایط در حال مدیریت است.

یک مسئول: اوضاع عادی شده است

محمود فتوحی، سرپرست برنامه‌ریزی و ساماندهی امور شهری و مسئول عملیات زمستانی فرودگاه امام(ره) نیز در گفتگو با خبرنگار مهر فروش زیرانداز به مبلغ ۲۰ هزار تومان را تکذیب کرد و اظهار داشت: در حال حاضر شرایط در فرودگاه امام(ره) به حالت عادی بازگشته و پروازها طبق برنامه انجام می‌شود.

وی که ۵ آذرماه ۹۶ در گفتگویی به آمادگی فرودگاه امام برای زمستان خبر داده بود، در پاسخ به این سؤال که برای راه‌های دسترسی به فرودگاه امام مانند تهران-قم و تهران-ساوه چاره‌ای اندیشیده شده است؟ این‌طور پاسخ داده بود؛ علاوه بر تیم عملیات برف‌روبی در ایرساید ما در بخش لندساید تیم جداگانه‌ای داریم که در دو قسمت شرقی و غربی اتوبان دسترسی ساوه و قم مستقر می‌شوند و در هرکدام از ایستگاه تجهیزات زمستانی فراهم‌شده است، تمام جاده‌های دسترسی ورودی به فرودگاه امام (ره) در زمستان پاک‌سازی خواهد شد.

اما برف شنبه و یکشنبه نشان داد، که نه‌تنها برای مشکلات زمستانی راه‌های فرودگاه امام(ره) چاره‌ای اندیشیده نشده است، که در مدیریت داخلی این فرودگاه نیز ضعف‌های عمده‌ای وجود دارد.

شرایط عادی‌تر شده است

خبرنگار مهر که ساعت ۲۱ سه‌شنبه هم در فرودگاه امام(ره) حاضر شد، اوضاع این فرودگاه و پروازها را بسیار بهتر از ظهر و بعدازظهر سه‌شنبه توصیف کرد.

جمعیت حاضر در فرودگاه بیش از حالت عادی است و افراد زیادی در انتظار پرواز به سر می‌برند، اما میزان جمعیت بسیار کم‌تر از افراد منتظر در فرودگاه طی ظهر و بعدازظهر بود.

مشاهدات عینی خبرنگار مهر از گیت خروجی فرودگاه امام(ره) در شامگاه سه‌شنبه این بود، که شرایط در این گیت عادی و قیمت خودروها و تاکسی‌های فرودگاه نیز به نرخ‌های معمول برگشته است.

به‌هرروی، بر کسی پوشیده نیست، که حجم پروازهای فرودگاه امام(ره) بیش از میزان ظرفیت این فرودگاه بوده و لغو پروازها در روزهای برفی نیز بر این میزان افزوده است، اما پاسخگویی به مسافران و پیش‌بینی شرایط ویژه و نظارت بر عملکرد واحدهای گوناگون در این شرایط، از بدیهی‌ترین مبانی مدیریت بحران و ایجاد رضایتمندی عمومی است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا