نجاری ادامه داد: سال ۹۲ تولید ما در شش ماه اول سال به 500 دستگاه تقلیق پیدا کرد به طوری که در شش ماه دوم که مسوولیت ایران به خود به آقای یکه زارع محول شد با تحریم یک سری قطعات الکترونیکی مواجه بودیم و آن موقع تصمیم گرفتیم تولید را ادامه بدهیم و چاره ای جز این نداشتیم و تا دی ماه، ما ۸۴ هزار خودروی تولید ناقص کردیم و حتی قطعاتی که خریداری کردیم نتوانستیم بگیریم و با کمک قطعه سازان داخلی بخشی از مشکلات مان را حل کردیم و بعد از برجام با تکمیل قطعات توانستیم خودروهای ناقص را تکمیل کنیم. به طوری که در سه ماهه اول 93 چیزی نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان از از این 84 هزار خودرو وارد چرخه تامین شد و تولید بعد از آن رونق پیدا کرد.
مدیرعامل ساپکو با بیان اینکه در نوبت اول تحریم ها، خودرو در تحریم ها قرار نگرفته بود عنوان کرد: در این مرحله از تحریم ها صنعت خودرو مورد تحریم قرار گرفته است و نقل و انتقال ارز هم دچار مشکل است.
نجاری همچنین عنوان کرد: برای تولید پژو ۳۰۱ حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قراردادها منعقد شده است. شرکت پژو، ایران را ترک کرد و از این محل باید ۷ هزار میلیارد تومان که در قرارداد ۳ جانبه ساپکو، ایکاپ و قطعه سازان دیده شده بود،خسارت پرداخت کند.
او از آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ از اواخر سال ۹۸ خبر داد و گفت: با توجه به قراردادهای منعقد شده، شرکت پژو نمیتواند مانع کار ما شود.
مدیرعامل شرکت ساپکو در مورد رنج قیمتی پژو ۳۰۱ نیز گفت: قیمت این محصول بالاتر از دناپلاس خواهد بود.
او ادامه داد: قراردادهای دوجانبه بین ساپکو و سازندهها برای تولید ۱۵۰ هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سه سال منعقد شده است.
به گفته نجاری، تا پیش از خروج پژو از ایران حدود ۶۴ درصد خودکفایی در تولید قطعات پژو۳۰۱ پیش رفته بودیم و در حال حاضر نیز اجرای پروژه ساخت قطعات در داخل در حال پیگیری است.
نجاری در ادامه در مورد تسهیلات پرداخت شده به قطعهسازان طرف ایران خودرو نیز گفت: تا هفته قبل ۱۳۰۰ میلیارد تومان به سازندگان پرداخت شده که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۲ هزار میلیارد تومان برسد.
وی تصریح کرد: شرکت پژو، ایران را ترک کرد و از این محل باید ۷ هزار میلیارد تومان که در قرارداد ۳ جانبه ساپکو، ایکاپ و قطعه سازان دیده شده بود،خسارت پرداخت کند.
مدیرعامل ساپکو تاکید کرد : ظرف 3 سال آینده، 30 درصد عمق ساخت داخلی در حوزه خودروسازی را افزایش خواهیم داد.