اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

میانگین قیمت نفت در ۲۰۲۰ به ۶۲.۵ دلار در هر بشکه می‌رسد

به گزارش صنعت کار، به نقل از اویل پرایس، دیمیتری مارینچنکو، مدیر ارشد مؤسسه اعتبارسنجی بین‌المللی فیچ ریتینگز اعلام کرد انتظار می‌رود میانگین قیمت نفت خام برنت در سال آینده 62.50 دلار در هر بشکه باشد یعنی کمتر از 65 دلار سال جاری چون کند شدن رشد اقتصاد جهان بر رشد تقاضای نفت هم تأثیر می‌گذارد.
فیچ پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت در سال‌های آتی کاهش یابد و به میانگین 57.50 دلار در هر بشکه تا سال 2022 برسد.
طبق پیش‌بینی این آژانس اعتبارسنجی، رشد اقتصاد جهان در سال جاری و سال آینده کندتر می‌شود و به 2.8 درصد می‌رسد، در حالی که رشد اقتصادی در 2018، 3.2 درصد بود.
مارینچنکو گفت: «اگر رشد اقتصاد جهان کندتر شود یا رکود ایجاد شود آن وقت تقاضا برای نفت به‌شدت کاهش می‌یابد. این ریسک اصلی برای قیمت جهانی نفت است».
درست قبل از اینکه اوپک و متحدانش در دسامبر برای دور جدید کاهش تولید با هدف ثبات مجدد بازار و حمایت از قیمت نفت توافق کنند، فیچ اعلام کرده بود: «به‌نظر ما کنترل عرضه نفت باعث می‌شود قیمت آن در یک دوره متوسط در محدوده 60 تا 65 دلار در هر بشکه برای نفت خام برنت باشد. در بلندمدت انتظار داریم قیمت نفت تا 60 دلار در هر بشکه پایین بیاید».
در آغاز ماه دسامبر فیچ انتظار داشت میانگین قیمت نفت برنت 62.50 دلار در هر بشکه در 2020 و 60 دلار در هر بشکه در 2021 باشد که نشان می‌داد این مؤسسه اعتبارسنجی انتظار داشته توافق اوپک و متحدانش میانگین قیمت نفت را در دوره‌ای به‌طور متوسط بالاتر از 60 دلار در هر بشکه نگه دارد و فشار آمریکا اجازه ندهد قیمت نفت را تا 70 دلار در هر بشکه برساند.
در روز جمعه نفت خام برنت به زیر 70 دلار در هر بشکه یعنی 69.11 دلار رسید که 0.42 درصد کاهش داشت. نفت وست تگزاس اینترمدیت هم 0.21 درصد کاهش یافت و به 61.97 دلار رسید.
اوپک و شرکایش در ماه ژوئن دیدار می‌کنند تا توافقشان را بررسی کنند. طبق نظر مارینچنکو آینده این توافق تا حد زیادی به‌مقدار عرضه نفت ایران و ونزوئلا بستگی دارد. شاید لازم باشد سهمیه‌ها تغییر کنند چون تولید نفت ونزوئلا همچنان کاهش می‌یابد.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا