اخبارراه و ساختمانویژه ها

تکلیف تخلفات مالی هتل‌ها و ایرلاین‌ها در سیل چه می‌شود؟

به گزارش صنعت کار، حرمت‌الله رفیعی، رئیس کمیته دفاتر خدمات مسافرتی ستاد هماهنگی خدمات سفر، با تأیید این تخلفات گفت: اگر مسافری در مهلت تعیین شده (هفته نخست تعطیلات نوروز که با وقوع سیل در استان‌های شمالی، غربی و جنوب غربی مقارن شد)، از پروازی انصراف داده و هنوز وجهی را دریافت نکرده است همچنان فرصت پیگیری مطالبه خود را دارد. طبق بخشنامه سازمان هواپیمایی، ایرلاین‌ها به اجرای تعهدات خود در «شرایط اضطراری» موظف‌اند و باید بدون کسر وجه، هزینه خدمات کنسل شده را «کامل» برگردانند.

وی اضافه کرد: رسیدگی به تخلفات و بدتعهدی هتل‌ها و مراکز اقامتی در حوزه اختیارات و وظایف انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیست و در این‌باره جامعه هتلداران ایران که بخشنامه‌ای مرتبط صادر کرده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسؤولیت رسیدگی دارند اما گزارش‌های زیادی از آژانس‌های مسافرتی دریافت شده که نشان می‌دهد هتل‌ها با وجود بخشنامه جامعه هتلداران برای استرداد هزینه اتاق‌های کنسل شده در مناطق سیل زده و بحرانی، حاضر نشده‌اند این هزینه را به مسافر و آژانس پس بدهند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، تعطیلات نوروز امسال را مطابق قوانین موجود، اضطراری یا فورس ماژور نامید و افزود: در چنین شرایطی از همکاران انتظار داشتیم کمک کنند تا با استرداد وجوه مربوط به خدمات سفر از جمله پرواز و هتل، کم‌ترین آسیب‌ها متوجه مردم شود. ما باید مردم را تشویق می‌کردیم در این شرایط بحرانی سفر نروند، چون نه تنها مسافران در معرض خطر قرار می‌گرفتند که حضورشان مانع کمک‌رسانی نیروهای امدادی می‌شد و وظیفه و مسؤولیت آن‌ها را بیشتر می‌کرد. وقتی این همه هشدار و اخطار داده می‌شود که مردم سفر نروند و شرایط بحرانی اعلام می‌شود ما هم به عنوان بخش‌های خدماتی باید تلاش می‌کردیم اگر از مردم بابت خدمات وعده داده شده در همان مناطق آسیب‌دیده، هزینه‌ای دریافت شده، به آن‌ها بازگردانده شود تا سفر به مناطقِ در معرض آسیب سیل، کنترل شود.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری نیز با همین رویکرد به ایرلاین‌ها بخشنامه‌ای داد که در صورت انصراف از پرواز در تمام مسیرهای داخلی، وجوه مربوط به بلیت کامل مسترد شود. هرچند طبیعی است در آن مقطع حساس این بخشنامه دیرهنگام به دست برخی ایرلاین‌ها رسیده باشد و یا به علت غیاب یکی از مدیران، درست اجرا نشود، برای همین ما از معترضان درخواست کردیم مهلت دهند تا پس از تطعیلات به مطالبات آن‌ها رسیدگی شود.

رفیعی تاکید کرد: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی پیگیر است بخشنامه سازمان هواپیمایی به هفته دوم تعطیلات نوروز نیز تسری پیدا کند و استردادها بدون کسری وجه انجام شود. اگر ایرلاینی از این موضوع تخطی کرد مردم می‌توانند شکایت‌های خود را به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران انتقال دهند، ما خود را ملزم می‌دانیم تا حصول نتجیه موضوع را پیگیری کنیم.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا