اخبارتاپخودرو

تاکید مجلس به الزام خودروسازان به اسقاط خودرو/ چراغ مراکز اسقاط روشن می شود؟

به گزارش صنعت کار، بیش از یک سال است که چرخه اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شده است. به گفته  محمدحسین گودرزی رییس انجمن مراکز صنفی­ اسقاط خودروی کشور در حال حاضر با اجرایی نشدن قوانین اسقاط خودرو و لغو مصوبات الزام آور برای تولید کنندگان داخلی در اسقاط و همچنین ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی، مراکز اسقاط به کلی تعطیل شده اند و اگر مراجع دولتی تصمیمی برای برطرف کردن این مشکلات اتخاذ نکنند بزودی همه این مراکز به تعطیلی کشیده  خواهند شد. همجنین طبق آمار اعلام شده توسط  انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده نیز  ۷۰ هزار برگه اسقاط خودرو بدون استفاده در سایت‌های این مراکز انباشته شده است که این موضوع ضرر هنگفتی را متوجه مراکز اسقاط  کرده است.

در سالی که به دستور رهبر انقلاب اسلامی به سال رونق تولید نامگذاری شده است، این امید می رود که در کنار تولید به چرخه اسقاط نیز توجه ویژه ای شود که قطعا این موضوع به نفع خودروسازان نیز هست.

در همین رابطه ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید:« حدود 6 هزار نفر در 200 مرکز اسقاط خودرو فعالیت داشتند که  متاسفانه با مشکلاتی که در صنعت خودروسازی پیش آمد و به ویژه واردات نیز متوقف شد عملا فعایت این مراکز اسقاط خودرو متوقف و تعداد کثیری از افرادی که در این مراکز مشغول به کار بودند از کار بیکار شدند. مجلس وبه ویژه کمیسیون صنایع دو ماه قبل از عید در قانون بهبود کسب و کار به این مبحث پرداخته است و در بحث ساماندهی خودرو نیز یک بند به این موضوع اختصاص یافته است که خودروسازان ملزم شوند به ازای هر 14 دستگاه خودرو تولیدی یک دستگاه خودرو را از رده خارج کنند. کمیسیون صنایع و معادن تلاش کرده تا به این موضوع توجه داشته باشد.»

او تصریح می کند: «اگر خودروسازان به اسقاط بپردازند به آن ها نیز کمک می شود. هنگامی که واحدهای اسقاط راه بیافتد عملا خوراک واحدهای ریخته گری ما تامین می شود و این یک سیکل به هم پیوسته است. همه مواد آهنی ، چدنی، مسی و آلومینیومی و همه فلزاتی که در صنعت خودرو  استفاده می شوند قابل استحصال  و قابل بازگشت به چرخه تولید و تبدیل شدن به قطعه هستند. ا

ملکی می افزاید: «اگر اسقاط انجام نشود ریخته گری ها در تامین مواد اولیه  با مشکل مواجه می شوند. بنابراین این موضوع دو جانبه است هم سودش به قطعه ساز و خودروساز می رسد و هم واحدهای اسقاط ما فعال می شوند. +در کنار آن جلوی آلایندگی بیشتر نیز گرفته می شود.»

به گفته ولی ملکی مقرر شده است تا طرح ساماندهی بازار بررسی و ظرف یک هفته به صحن علنی مجلس فرستاده شود. این طرح که مدت ها است تنها اسم آن تغییر پیدا کرده و از ساماندهی بازار به ساماندهی صنعت خودرو تبدیل شده ماه ها است که نتیجه مفیدی از آن حاصل نشده است باید امیدوار باشیم با به صحن رفتن این طرح نتایج مثبتی از آن شاهد باشیم و در پی آن الزام خودروسازان به اسقاط  نیزتصویب شود تا چراغ مراکز اسقاط نیز یک بار دیگر روشن شود.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا