اخبارگوناگوننفت و پتروشیمییادداشت ها

رکوردشکنی های نفت در اولین هفته سال جدید میلادی

* علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

اولین هفته از سال میلادی جدید شاهد رکوردشکنی های نفت در بازارهای جهانی بود. بهای نفت در سال جدید میلادی رکورد دو سال و نیم اخیر را شکست و در بازارهای نیویورک و لندن به ترتیب از 60 دلار و 67 دلار فراتر رفت و پس از معاملات پر حرارت سه روز گذشته، روز جمعه با کاهش قیمت روبرو شد و از اوج خود فاصله گرفت.

با این حال نفت سبک آمریکا رشد 1.7 درصدی هفتگی را به ثبت رساند و از طرف دیگر قوی ترین شروع هفتگی معاملات خود را نیز از سال 2013 تا کنون رقم زد.

بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس در بازار آتی نیویورک به 61 دلار و 56 سنت رسید که 0.73 درصد کاهش قیمت را نسبت به پایانی روز پنجشنبه نشان می دهد. قیمت نفت سبک آمریکا روز پنجشنبه رکورد جدیدی در دو سال و نیم گذشته به ثبت رسانده و از 52 دلار و 21 سنت عبور کرده بود.

در بازار آتی لندن نیز بهای هر بشکه نفت برنت که در طول هفته موفق شده بود تا 68 دلار و 27 سنت بالا رود، با سرد شدن تنور گمانه زنی ها در خصوص مسایل ایران، نزدیک به نیم درصد فروکش کرد و تا 67 دلار و 72 سنت عقب نشست که البته افت قیمت آخرین روز معاملات در برابر رشدی که در طول هفته پشت سر گذاشت چندان جدی نبود.

برخی معامله گران در این دو بازار به رویترز گفته اند که مسایل سیاسی و اجتماعی در ایران از مهم ترین دلایل افزایش قیمت در طول هفته گذشته بوده است که بدنبال تصمیم مقامات سیاسی کشور و با واکنش گسترده مردم ، آرامش نسبی به بازار برگشته و قیمت ها تا حدی اصلاح شده اند. کشور ما سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است و نگرانی سرمایه گذاران از کاهش تولید منجر به این شد که قیمت نفت رشد کند. البته باید در نظر داشت که با توجه به حمایت اوپک و روسیه از قیمت ها، نفت در یک کانال صعودی قرار دارد.

داده های امیدوار کننده

آخرین گزارش موسسه بیکر هیوز که عصر جمعه منتشر شد حاکی از کاهش تعداد تجهیزات جدید نفتی در امریکاست. بر اساس داده های اعلامی این موسسه تعداد دکل های حفاری در آخرین روز 2017 از 747 دکل به 742 دکل کاهش یافته است. گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا و موسسه نفت آمریکا برای هفته منتهی به 29 دسامبر 2017 هم از داده های تاثیرگذاری بود که هفته گذشته طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه منتشر شد. بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا EAI موجودی نفت خام شرکت ها در این کشور به روال هفت هفته اخیر، بیشتر از آنچه که پیش بینی شده بود کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش میزان موجودی تجاری نفت که در شرکت ها ثبت شده، 7 میلیون و 419 هزار بشکه کاهش یافته است، در حالی که پیش بینی می شد، این کاهش تنها 5 میلیون و 148 هزار بشکه باشد. در نتیجه می توان گفت که میزان عرضه کمتر از حد انتظار بوده و عامل مثبتی برای تقویت قیمت تلقی می شود. در مقابل گزارش موسسه نفت آمریکا از رقم ذخایر نفت خام این کشور حاکی از این است که سطح ذخایر، کمتر از مقدار پیش بینی شده و 4 میلیون و 992 هزار بشکه کاهش داشته در صورتی که انتظار تحلیلگران این بود که در طول هفته قبل به میزان 5 میلیون و 250 هزار بشکه از میزان ذخایر کم شود. طبق داده های این موسسه میزان موجودی ذخایر آمریکا به 424.5 میلیون بشکه رسیده است. نزدیک بودن داده های این موسسه به پیش بینی ها رالی نفت را طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه متوقف نکرد و قیمت ها روند صعودی خود را ادامه دادند.

بازار نفت شروع صعودی و قدرتمندی را به نمایش گذاشت. در حال حاضر، به نظر سرمایه گذاران و بسیاری از بانک های بزرگ جهانی، چشم انداز قیمت نفت در سال 2018 در مقایسه با سقوط سال های 2014 و 2015 و بدنبال آن سه سال دشوار همراه با مازاد تولید و کاهش قیمت، یک نقطه عطف محسوب می شود.

همچنانکه از نیمه دوم 2017 شاهد این هستیم که جریان وجه نقد شرکت های حوزه انرژی به سرعت در حال افزایش است و شرکت ها در حال احیای سودآوری خود هستند. ولی با توجه به روند کاهشی ذخایر جهانی و پشتیبانی جدی اوپک، بسیاری از موسسات مالی بزرگ بر این نظرند که با پشت سر گذاشتن چالش مازاد عرضه بخش انرژی و شرکت های فعال این حوزه یکی از بهترین سال های خود را در طول 2018 تجربه خواهند کرد.

بانک های بزرگی نظیر رویال بانک، یو بی اس و جی پی مورگان، چشم انداز بسیار مثبتی را برای بخش انرژی در سال 2018 قائلند. در کنار این بانک ها بارکلیز با وجود اینکه متوسط قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا را حدود 54 دلار پیش بینی کرده است، براین نظر است که سودآوری شرکت های نفتی اروپا در مجموع 20 درصد رشد را در سه ماهه سوم تجربه خواهند کرد. کارشناسان گلدمن ساکس نیز بر این نظرند که سود نقدی تقسیمی شرکت های نفتی بزرگ بطور متوسط 5.5 درصد در سال 2018 رشد خواهد کرد.

انتظار کاهش هزینه شرکت های نفتی در سال 2018

به طور معمول سهام شرکت های بزرگ نفتی با قیمت نفتی که استخراج می کنند همبستگی مثبت دارد ولی بررسی ها نشان می دهد این همبستگی در سال گذشته تا حد زیادی کاهش یافته است. بطور نمونه، از اواسط ماه ژوئن که بهای برنت بیش از 50 درصد افزایش را تجربه کرده، شاخص MSCI که از معتبرترین شاخص های ارزش شرکت های نفتی حوزه اروپاست، تنها 20 درصد رشد داشته است.

این داده نشان می دهد که شرکت ها هنوز تحت فشار هزینه های افزایش یافته طی سال های 2011 تا 2014 هستند. این دوران مربوط به زمانی است که قیمت نفت در یک جهش تاریخی از مرز 100 دلار عبور کرد. شرکت های بزرگ در نظر دارند که هزینه های اکتشافی خود را برای پنجمین سال متوالی در طول 2018 نیز کاهش دهند تا با توجه به فشارهای سرمایه ای که در طول سه سال گذشته متحمل شده اند، از سرمایه خود محافظت کنند. بعید است که شرکت های نفتی سایر هزینه های خود را نیز در طول 2018 افزایش دهند، در شرایط موجود که سایه افزایش ناگهانی تولید توسط تولیدکنندگان آمریکا بر سر بازار سنگینی می کند، هم بازار و هم شرکت های بزرگ با تردید به تثبیت قیمت در دامنه کنونی می نگرند و بیشتر منتظرند که ببینند شرایط در ادامه سال به چه شکلی پیش می رود. این شرکت ها یکبار در بازه ی زمانی 2011 تا 2014 بدلیل جهش غیرمنتظره نفت به 100 دلار و بالاتر، هزینه های خود را افزایش دادند و پس از آن با سقوط قیمت نفت پس از 2014 با تعدیل نیروی گسترده و فروش بخش قابل توجهی از دارایی ها تلاش کردند تا از زیان های سرسام آور خود بکاهند، از اینرو با رشد قیمت در شش ماهه اخیر هنوز خیلی زود است که انتظار داشته باشیم شرکت ها هزینه های خود را بالا ببرند، آن هم با توجه به این مسئله که اوج قیمت کنونی برنت که 68 دلار و نفت وست تگزاس که 62 دلار است هنوز فاصله زیادی با قیمت های سه رقمی آن سال ها دارد.

پس مشخص است که بخش عمده ای از سودآوری ناشی از افزایش قیمت ها را به سمت سهام داران خود سرازیر خواهند کرد. بانک گلدمن ساکس بازدهی سهام شرکت های بزرگ نفتی را در سال 2018 معادل 13 درصد برآورد کرده است، می دانیم که آخرین پیش بینی این بانک از متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری 62 دلار برای هر بشکه است که 9 درصد نسبت به قبل افزایش یافته است. اینکه آیا بخش انرژی در بازارهای سهام اروپا و امریکا می تواند رشد کند به این مسئله بستگی دارد که بتوانیم برآورد کنیم شرکت های نفتی در صورت فروکش کردن قیمت تا چه اندازه توان رشد دارند. رشد جریان وجوه نقد شرکت های اروپایی و مدیریت هزینه در شرکت های نفتی آمریکایی چیزی است که تصویر بسیار روشن تری از چشم انداز این شرکت ها در سال 2018 ترسیم می کند.

در جمع بندی می توان گفت با توجه به کاهش دکل های حفاری جدید و کاهش میزان ذخایر و موجودی تجاری نفت خام در آمریکا می توان انتظار یک شروع خوب دیگر را همراه با رشد قیمت در این هفته برای نفت متصور بود، با این حال باید در نظر داشت که هیجان بازار در واکنش به اخبار ایران فروکش کرده است، گذشته از این تولید نفت در ایالات متحده که در آخرین گزارش سازمان اطلاعات انرژی این کشور با رشد 28 هزار بشکه به 9.78 میلیون بشکه در روز رسیده؛ تا چند هفته ی دیگر از مرز 10 میلیون بشکه در روز نیز خواهد گذشت، همچنین اختلال در خطوط انتقال فورتیس که از نیمه دسامبر عرضه برنت را تا 350 هزار بشکه در روز کاهش داده است، به احتمال زیاد تا چند هفته ی دیگر برطرف می شود و این عوامل تا پایان ژانویه می توانند بر قیمت ها قدری فشار وارد کنند. با این حال عوامل بنیادی قدرتمندی در بازار 2018 ظاهر شده اند که به خوبی از قیمت ها حمایت می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا