اخبارتاپخودروویژه ها

ترخیص خودروهای در گمرک مانده از حرف تا عمل/ گره کور واردات خودرو باز می شود؟

به گزارش صنعت کار، از مصوبه 16 دی ماه 97  هیات وزیران  هنوز هیچ خودرویی ترخیص نشده است و به گفته مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  با وجود اینکه از مهلت 4 ماهه کمتر از یک ماه باقی مانده است همچنان مشکلات سیستمی وجود دارد و حل نشده است. این در حالی است که طاهره هامون نورد سرپرست گمرک غرب تهران  عنوان کرده است تشریفات خروج موقت 13 هزار و 400 دستگاه خودرو در گمرک غرب تهران طی سال 1397 انجام شده است.

کوروش مرشدسلوک رییس انجمن واردکنندگان خودرو نیز در جواب این ادعا عنوان کرده است هرکسی ادعای ترخیص خودروهای بلاتکلیف مانده شرکت‌های نمایندگی و خروج آن‌ها از گمرک را دارد، کافی است لیست، تعداد، مدل و شماره VIN آن‌ها را منتشر کند تا کسانی که حداقل بیش از یک سال از پیش خرید خودروهایشان گذشته است، بتوانند با مراجعه به شرکت فروشنده و استناد به اطلاعات منتشر شده از سوی مدعیان ترخیص خودروها، درخواست تحویل این خودروها را داشته باشند.

او برای حل مشکلات به وجود آمده اقتصادی و صنعت کشور معتقد است هیچ راهی جز صداقت برای برون‌رفت از شرایط فعلی کشور وجود ندارد. او می گوید حق‌گویی، حق‌طلبی و شفافیت و اذعان به کم‌کاری‌ها و ناهماهنگی‌ها، قدم اول برای برون‌رفت از شرایط کنونی است.

رییس انجمن واردکنندگان در مورد کارشکنی های برخی افراد در اجرا نکردن مصوبات نیز عنوان می کند :«در حالی که عده‌ایی در وزارتخانه‌ها و ادارات زحمت بی‌شائبه‌ای می‌کشند و انرژی زیادی برای حل مشکل مردم مصرف می‌کنند، اما تا زمانی که با اصطکاک برخی کارکنان مواجه هستیم، این انرژی مثبت و پتانسیل بالقوه هم بی‌ثمر می‌ماند و هدر می‌رود و آن چه هیات وزارت و وزیر‌صمت رشته‌اند، پنبه می‌شود. بنابراین قرار است تمام توانمان را برای کاهش این اصطکاک به کار گیریم، چرا که انرژی انجام کار به اندازه کافی از سوی هیات دولت و وزیر صرف شده است.»

مرشد سلوک در مورد قیمت خودروهای وارداتی تحت تاثیر بخشنامه دریافت مابه‌التفاوت ارزی با نرخ سنا نیز بیان کرده است که بخشنامه جدید بانک مرکزی در مورد ارز ۱۳هزار و ۳۰۰ تومانی بر مبنای اسکناس (نه حواله)، موج تغییر قیمت را به وجود خواهد آورد و این موضوع سبب نارضایتی افرادی خواهد شد که خودرو پیش خرید کرده و دو سال هم برای تحویل آن منتظر بوده‌اند.

در چنین شرایطی، اجرای تعهدات نیز برای شرکت‌ها دشوار می شود و اگر هم قرار باشد شرکت‌ها پولی به مشتریان پرداخت کنند، در پرداخت آن درمانده می‌شوند و در نتیجه ورشکستگی واردکنندگان حتمی خواهد.

اعضای انجمن واردکنندگان خودرو معتقدند که تعدد تصمیم گیری ها و عوض شدن تصمیمات در دولت و همچنین کارشکنی برخی کارکنان اجرایی و کوتاهی آنان در انجام امور مصوب سبب شده است تا روند ترخیص خودروهای در گمرک مانده با مشکل مواجه شود. آن ها خواستار این هستند که این موضوع  با دقت، ظرافت و حساسیت از سوی دستگاه‌های نظارتی بررسی و پیگیری شود تا مشخص شود علت این کارشکنی ها چیست و چرا مصوبه هیات وزیران به مرحله اجرا در نمی آید.تا به امروز تنها 200 دستگاه خودرو از گمرکات کشور خارج شده است که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو چندی پیش عنوان کرد این 200 دستگاه به هیچ کدام از شرکت های انجمن واردکنندگان خودرو تعلق ندارد. و هنوز هیچ یک از شرکت های واردکننده و اعضای انجمن موفق به ترخیص خودروهای وارداتی خود نشده اند.

 

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا