اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

کاهش آمار جهانی تولید خودرو در سال 2018

به گزارش صنعت کار، براساس گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به نقل از انجمن جهانی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، ۲۰۱۸ را می‌توان سال بداقبالی خودروسازان جهان به‌ویژه ایران، نامید، چه آنکه نه‌تنها روند تولید افزایش نیافته، بلکه نزولی نیز شده است.

انجمن جهانی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA)، آمار تولید خودرو سال ۲۰۱۸ در کشورهای مختلف جهان را منتشر کرد. طبق این گزارش در سال گذشته میلادی، در مجموع ۹۱ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۶۴۰ خودرو در سراسر جهان به تولید رسیده است. این در حالی است که طی سال ۲۰۱۷ میلادی، در مجموع ۹۷ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۵۳۴ دستگاه خودرو در دنیا تولید شد.

با این حساب، تولید جهانی خودرو در سال ۲۰۱۸ میلادی و نسبت به سال قبل از آن، پنج میلیون و ۷۶۳ هزار و ۸۹۴ دستگاه معادل ۳/ ۶ درصد کاهش پیدا کرده است. این کاهش ۳/ ۶ درصدی نشان می‌دهد اوضاع تولید خودرو در سال ۲۰۱۸ برای کل خودروسازان چندان مناسب نبوده است. بنابر آمار منتشره اما چین به رسم چند سال گذشته رکورددار تولید خودرو در جهان طی سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است. این کشور در سال گذشته میلادی، ۲۵ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۵۵۸ دستگاه خودرو تولید کرد. این در حالی است که چینی‌ها طی سال ۲۰۱۷ میلادی خودرو بیشتری به تولید رسانده بودند.

آمار می‌گوید تولید خودرو در چین طی سال ۲۰۱۸ میلادی و نسبت به ۲۰۱۷، حدود ۲/ ۴ درصد کاهش داشته است. بسیاری از خودروسازان دنیا در چین سایت تولیدی دارند و علاوه‌بر آنها، خود چین نیز از تعداد زیادی خودروساز بهره می‌برد و این دو در کنار هم سبب شده‌اند بیشترین تیراژ به این کشور تعلق پیدا کند.

بعد از چین اما آمریکایی‌ها با اختلافی زیاد دومین تولیدکننده خودرو در جهان طی سال ۲۰۱۸ میلادی لقب گرفته‌اند.این کشور در سال میلادی گذشته، ۱۰ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۲۲۵ دستگاه خودرو تولید کرد که نشان می‌دهد چیزی حدود ۱۵ میلیون دستگاه از چینی‌ها عقب است. آمریکایی‌ها البته توانسته‌اند تولید خود را در سال ۲۰۱۸ و نسبت به ۲۰۱۷، بیش از ۱/ ۱ درصد افزایش دهند. پس از آمریکا نوبت به  ژاپن می‌رسد، کشوری که جایگاه سوم تولید خودرو در جهان را طی سال گذشته میلادی در اختیار دارد. این کشور سال گذشته میلادی ۹ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۹۱ دستگاه خودرو تولید کرد که افزایش ناچیز حدودا چهار دهم درصدی را نشان می‌دهد.

اما در سال ۲۰۱۸، ایران هفدهمین تولیدکننده خودرو در جهان لقب گرفت. در این سال، یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۴۱ دستگاه خودرو در ایران به تولید رسید که در مقایسه با ۲۰۱۷، کاهش حدودا ۱۲ درصدی داشته است. در این سال، کشورهای اندونزی و جمهوری چک تقریبا به اندازه ایران خودرو تولید کردند. طبق آمار انجمن جهانی وسایل نقلیه موتوری، ایران در سال ۲۰۱۷  یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه خودرو تولید کرده بود که نسبت به سال ۲۰۱۶، افزایش ۲/ ۱۸درصدی داشت.

در لیست انجمن جهانی تولیدکننده وسایل نقلیه موتوری اما اوکراین کمترین میزان تولید خودرو در جهان را داشته است. این کشور سال گذشته ۵ هزار و ۷۹۲ دستگاه خودرو تولید کرد که با کاهش حدودا ۲۳ درصدی همراه بود. از سوی دیگر، بیشترین رشد مثبت تولید خودرو را در سال ۲۰۱۸، مصر با رشد ۹۵ درصدی به‌دست آورد. البته مصر سال گذشته میلادی، ۱۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کرد و تنها یک پله از اوکراین انتهای جدول فاصله دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا