اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

روند صعودی قیمت نفت ادامه دار نیست

به گزارش صنعت کار، به نقل از سی ان بی سی، مرکز مشاوره و تحقیقات اقتصادی کپیتال ایکانامیکس اعلام کرد رشد کند اقتصادی و افزایش تولید نفت آمریکا هر دو نشان دهنده پایان افزایش اخیر قیمت نفت هستند.

قیمت نفت از ابتدای 2019 بالا رفته است که دلیل آن کاهش اختیاری تولید اوپک و متحدانش به‌همراه تحریم‌های آمریکا بر ونزوئلا و ایران است. ولی یک تحلیلگر اشاره کرد که افزایش شاخص انرژی S&P، تنها شاخص بازار انرژی، در ماه‌های آتی به خاطر کندی رشد اقتصادی کاهش خواهد یافت.کند شدن رشد اقتصاد جهان بر تقاضای نفت و قیمت آن تاثیر می گذارد.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، با از بین رفتن ترس از کمبود عرضه، نفت قیمت آن هم کاهش می یابد.

طبق پیش‌بینی‌ها، قیمت نفت خام برنت در پایان 2019 ، 50 تا 60 دلار در هر بشکه خواهد بود. دلیل این کاهش هم می‌تواند معافیت های آمریکا بر صادرات نفت خام ایران باشد. به گفته تحلیلگران انتظار می رود افزایش تولید آمریکا و بازگشت تدریجی بخشی از عرضه نفت اوپک باعث کاهش قیمت نفت شود.

در دورنمایی دورتر،کپیتال ایکانامیکس انتظار ندارد عرضه نفت در 2020 و 2021 همینقدر محدود بماند ولی احتمالا قیمت نفت بالا می رود.

قیمت نفت خام حدود 40 درصد از دسامبر افزایش یافته است. ظرفیت مازاد اوپک و روسیه می تواند کمبود صادرات نفت ایران را جبران و تعادلی کوتاه مدت در بازار نفت ایجاد کند ولی موضع سرسختانه ترامپ علیه ایران خطر بالا رفتن تنش ها در خاورمیانه را افزایش می دهد.

اگر تقاضای جهانی همینطور راکد بماند، قطع غیرمنتظره تولید نفت می تواند در بخش عرضه بازار تاثیر بگذارد.

در حالی که افزایش تنش ها بین آمریکا و ایران احتمالا باعث بالا رفتن قیمت نفت می شود ، به نظر می رسد ایران تهدید خود برای بستن تنگه هرمز را عملی نکند چون هزینه های ژئوپلیتیکی آن بسیار بالاست.

در هر صورت اگر دورنمای بهبود اوضاع اقتصادی جهان در نیمه دوم سال صحیح باشد، قیمت ها بالا تر خواهند رفت.

 

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا