اخبارصنعت و معدنویژه ها

افزایش 60 درصدی تولید داخلی تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید در سال 97

به گزارش صنعت کار، امیر حسین شیروی در خصوص اقدامات این دفتر در سال 97 گفت: در جهت افزایش تولید داخل طرح های مختلفی را دنبال کردیم. این طرح ها که چند سال پیگیری و اجرا می شد در سال گذشته به پیشرفت 60 درصدی رسید.

وی افزود: در پایش طرح های مهم نفتی، پتروشیمی و فولادی تلاش کردیم، ساخت تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید را داخلی کنیم و در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم.

مدیر کل صنایع ماشین سازی و تجهیزات با اشاره به اینکه برخی از شرکت ها با نام ایرانی، تجهیزات و ماشین آلات وارد می کردند، تصریح کرد: با همکاری کارفرمایان و مشاورین، طرح ها را از ابتدا تا انتها پایش کردیم. قراردادهای ساخت داخل را از بانک گرفتیم و اجازه ندادیم به نام شرکت داخلی واردات انجام شود.

شیروی ادامه داد: با رصد دقیق شرکت هایی که به نام داخلی کار می کنند و اطمینان از اینکه سازنده هستند، تولیدات داخلی را خیلی بهتر مدیریت کردیم و در نهایت در سال گذشته تولید داخلی تجهیزات و ماشین آلات در زمینه پتروشیمی، پالایشگاه، نفت و نیروگاه به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

وی در خصوص صادرات تجهیزات و ماشین آلات ساخت داخل عنوان کرد: عمده ماشین آلات ما ماشین های سفارشی هستند که براساس راه اندازی یک خط تولید سفارش داده شده و تولید می شوند. اما در تجهیزاتی مانند پمپ، کمپرسور و … صادرات هم داریم.

مدیر کل صنایع ماشین سازی و تجهیزات تصریح کرد: البته اگر شرکتی ایرانی در خارج از کشور پروژه ای داشته باشد و درخواست بدهد تجهیزات مورد نیاز آن را تامین و صادر می کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر شرکت مپنا در عراق در حال ساخت نیروگاه است و اکثر تجهیزات را از ایران تامین می کند. در سال جدید روابط با کشورهای همسایه می تواند این نوع صادرات را افزایش دهد.

مدیریت واردات کالاها با سامانه ثبت سفارش

شیروی واگذاری ثبت سفارش به معاونت صنایع در سال گذشته را یکی از اتفاقات موثر در مدیریت واردات کالاهایی که تولید داخل دارند، دانست و افزود: در حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات کالاهایی که به اندازه کافی تولیدات داخلی داشتند، مدیریت شدند.

وی با بیان اینکه سامانه ثبت سفارش ابزار خوبی برای جلوگیری از واردات بی رویه بود، عنوان کرد: در ادامه این اقدام بسیاری از بازرگانان که کار واردات این کالاها را انجام می دادند، به دلیل سیاست ما و بهره مندی از حمایت ها به جای واردات خطوط تولید راه اندازی کردند.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا