اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

ضرورت حمایت حاکمیت از صنعت خودرو / قوه قضاییه به موضوع قاچاق قطعات وارد شود

به گزارش صنعت کار، آرش محبی نژاد با تاکید بر این که صنعت خودرو، تنها صنعتی است که به صورت مستقیم تحریم شده، افزود: سیاست گذاران کلان هنوز متوجه نیستند که صحبت از صنعت خودرو تنها به معنای دو خودروساز بزرگ نیست و کل زنجیره تامین خودروسازی که 80 درصد ارزش افزوده صنعت خودرو را ایجاد می کند، شامل 1200 قطعه ساز می شود.
وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل کمیته ملی مقابله با تحریم ها در سطح حاکمیت تصریح کرد: حمایت از صنعت خودرو خارج از توان دولت است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به تنهایی نمی تواند این کار را پیش ببرد چرا که اختیار و امکانات لازم را در اختیار ندارد دولت نیز نمی تواند به تنهایی از این صنعت حمایت کند زیرا قوانینی خارج از اراده دولت وجود دارد بنابراین لازم است دولت و مجلس با وزارتخانه هماهنگ شده و قوانینی که نیاز دارند را اصلاح کنند.
محبی نژاد ادامه داد: یکی از این مواردی که نیاز به اصلاح دارد قیمت مواد پتروشیمی است چرا که قانونی در مجلس نهم به تصویب رسید که بر اساس آن قیمت محصولات پتروشیمی باید بر اساس قیمت فوب خلیج فارس، منهای یک درصد مشخصی عرضه شود اما هم اکنون با وجود چنین مصوبه ای شاهد افزایش 3 تا 4 برابری قیمت محصولات پتروشیمی داخلی هستیم در همین حال محصولاتی ماند مس و فلزات رنگی نیز گران شدند و دولت نمی تواند با وجود چنین شرایطی به تنهایی کمکی به صنعت خودرو کند.
 دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در ادامه بر ورود قوه قضاییه به موضوع قاچاق قطعات تاکید و اظهار کرد: همزمان با حمایت، بحث رانت نیز مطرح می شود که لازم است قوه قضاییه بر نحوه توزیع، واردات و خلاف های موجود وارد شود که این امر نیز یک موضوع حاکمیتی است.
به گفته وی، در صورت تبدیل موضوع خودرو به یک موضوع حاکمیتی و رسیدگی و حمایت به آن در سطح ملی نه تنها امید به ادامه این صنعت وجود خواهد داشت، بلکه این صنعت شکوفا شده و عمق ساخت داخل نیز افزایش می یابد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا