اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

ظهور بی سر و صدای یک ابرگروه جدید در بازارهای نفت

به گزارش صنعت کار، برای نخستین بار نیست که این دو واردکننده بزرگ نفت تلاش می‌کنند یک کلوب نفتی تأسیس کنند.

در شرایطی که اوپک به کاهش تولید داوطلبانه دست زد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بازار را دچار محدودیت عرضه کرد، وزارت نفت هند در ژوئن سال ۲۰۱۸ اعلام کرد هند و چین درباره تشکیل یک کلوب خریداران نفت گفت و گو کرده‌اند تا بتوانند درباره قیمت‌های بهتر با کشورهای صادرکننده نفت مذاکره کنند و واردات بیشتر از آمریکا را بررسی می‌کنند تا نفوذ اوپک در بازار جهانی نفت و روی قیمت‌ها را کاهش دهند.

وزارت نفت هند اواسط سال گذشته که قیمت‌های نفت در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران صعود کرده بودند، در توییتی نوشته بود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان نفت اوپک قیمت‌های نفت را بی‌ثبات کرده‌اند هند با چین درباره احتمال تشکیل یک کلوب خریداران نفت که بتواند درباره شرایط بهتر با فروشندگان مذاکره کند و برای کاهش نفوذ اوپک، نفت بیشتری از آمریکا خریداری کند گفت و گو کرده‌اند.

پایگاه خبری لایومینت هند به نقل از مقامات هندی نوشت: مقامات چین و هند از آن زمان چندین دیدار رده بالا داشته‌اند و درباره تأمین مشترک نفت خام پیشرفت‌هایی حاصل کرده‌اند.

گزارش‌ها از تحکیم همکاری چین و هند برای تشکیل کلوب خریداران نفت همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و پایان معافیت برای مشتریان نفتی ایران مطرح می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چین بزرگترین مشتری نفت ایران است در حالی که هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می‌رود و پایان معافیت‌ها، پالایشگاه‌های این دو واردکننده نفت را از این موضوع متأثر شده و آنها در جست و جوی راهی برای تأمین نفت خام مورد نیاز خود هستند.

یک استاد دانشگاه جواهر نعل نهرو در مصاحبه‌ای به روزنامه گلوبال تایمز گفت: چین و هند باید قدرت چانه زنی بیشتری پیدا کنند تا قیمت‌های نفت را باثبات تر کنند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا