اخبارصنعت و معدنویژه ها

تحلیل یک عضو هیات رئیسه مجلس درباره تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت

به گزارش صنعت کار، علی اصغر یوسف نژاد اظهار کرد: جمعی از نمایندگان اخیراً طرح تفکیک وزارت بازرگانی از صنایع را دارند، این‌ در حالی است که مشکل ما در نظام اداری اصلاً بحث ادغام یا تفکیک نیست. موارد زیادی بوده است که اقدام صورت گرفته است، اما اهداف محقق نشده است. مثلاً ما وزارت ورزش را با جوانان، وزارت بازرگانی را با صنایع و وزارت تعاون را با کار ادغام کردیم، اما نتیجه‌ چه شد، نه جوانان در ورزش موفق بود، نه بازرگانی در صنعت و نه تعاون در وزارت کار.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه‌ داد: مشکل ما، مشکل نرم افزاری و مدیریتی است. مشکل اجرا و نداشتن استراتژی توسعه است. طبیعتاً با ادغام و تفکیک مشکلی حل نخواهد شد و شبیه همان استدلالی که برای ادغام عنوان می‌شد برای تفکیک هم مطرح می‌شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که «شرایط فعلی هم شرایط نامطلوبی است»، اضافه کرد: دلیل آن این است که دولت نسبت به مصوبه ادغام عملکرد خوبی نداشته است و بخشی از مأموریت خود را انجام نداده است. ما ۸ سال است که وزارت صنعت را ادغام کرده‌ایم به دولت مأموریت داده‌ایم که شرح وظیفه و تکلیف جدید را بنویسد و به مجلس شورای اسلامی بیاورد، اما هیچ کاری هم انجام نشده است. حالا هم اگر بخش بازرگانی جدا شود باز هم اتفاقی نخواهد افتاد. زمانی می‌گفتند اگر تولید و تجارت متمرکز باشند این به نفع تولید است، اما در حال‌ حاضر می‌گویند که این چنین نیست.

یوسف نژاد در ادامه با بیان این که «هزینه جاری ماهانه دولت از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۸۲ به ۲۱ هزار میلیارد تومان در حال‌ حاضر افزایش یافته است»، در این باره خاطرنشان کرد: دولت به جای چابک شدن، فربه شده است و نمی‌تواند کاری را انجام دهد. ادغام وزارتخانه‌ها هم هیچ مشکلی را حل نکرد، بلکه راندمان و بهره وری کار در ادغام بسیار کم بوده است. لذا ما به جای این که به دنبال ادغام و تفکیک باشیم باید به دنبال فعالیت‌های فکری و نرم افزاری، عدم تمرکز، واگذاری مسئولیت‌ها به استان‌ها و رده‌های پایین‌تر و استفاده از فناوری‌های جدید مدیریتی باشیم.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که «مجلس شورای اسلامی تاکنون دو بار با تفکیک وزارتخانه‌های بازرگانی از صنعت مخالفت کرده است»، در این باره اضافه کرد: در حال‌ حاضر هم بخشی از نمایندگان مخالف این طرح هستند و بعید است که این طرح رأی بیاورد زیرا با تفکیک هیچ مشکلی حل نخواهد شد، بلکه ممکن است با اضافه شدن بار مالی مشکلی اضافه شود و تصمیم گیری ها سخت شود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا