اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

نفت گران به نفع اقتصاد کشورهای نفتی است؟

به گزارش صنعت کار، به نقل از فوربز، بازار قدرتمند نفت برای برخی کشورهای غنی از نفت در خاورمیانه دلار به ارمغان می آورد و تا حدی اوپک به خاطر تصمیمش درمورد کاهش تولید، مقصر پایین آمدن تولید در این کشورهاست.

طبق اطلاعات موسسه مشاوره کپیتال ایکانامیکس که مقر آن در لندن است ، یک رکود تازه در آغاز 2019 به وجود آمده است که تأثیر کاهش تولید اوپک و متحدانش را نشان می دهد.

اوپک طبق معمول سهمیه تولید را برای اعضایش تعیین کرد تا به حفظ قیمت نفت در یک سطح منطقی کمک کرده باشد. قیمت نفت باید هم برای اعضای اوپک سودآور باشد و هم آنقدر بالا نباشد که به خریداران آسیب برساند.

در حالی که کاهش اخیر تولید نفت به بالا بردن قیمت آن کمک کرده است، تاثیرات آن در کل جهان خوب بوده است. قیمت نفت خام برنت اخیراً به 71.50 دلار در هر بشکه رسیده است که بیش از 40 درصد نسبت به 50.47 دلار 24 دسامبر افزایش یافته است.

باید بدانیم قیمت بالای نفت همیشه باعث درآمد بالا برای فروشندگان این کالا نمی‌شود. میزان درآمد این کشورها ترکیبی از قیمت هر بشکه و تعداد بشکه های فروخته شده است. در مورد اخیر، تعداد بشکه هایی که اعضای اوپک می فروشند به خاطر کاهش سهمیه تولیدشان پایین آمده است.

این شرایط باعث کاهش سود در سراسر این منطقه و اقتصادهای ضعیف تر شده است. بسیاری کشورهای عضو اوپک به شدت برای حفظ اقتصادشان به نفت وابسته اند.

تاثیرات مخرب این وضعیت بسیار است. به این گزارش کپیتال ایمانامیکس توجه کنید:

– اقتصاد قطر در سه ماهه پایانی سال گذشته، ضعیف ترین رشد را از 1991 تجربه کرد.

– اقتصاد کویت در پایان سال گذشت کند شد و به نظر می‌رسد در 2019 هم به خاطر کاهش تولید نفت ، شتاب خود را از دست داده است.

– اقتصاد عربستان سعودی هم در اوایل 2019 ضعیف شد.

– فعالیت در بخش غیر نفتی امارات آهسته پیش می رود چون رکود در بخش مسکن این کشور سرعت گرفته است.

استاندارد های اعتباری در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی پایین آمده اند. استاندارد های اعتباری کمک می کنند توانایی وام گیری کشور مشخص شود و هر چه این استانداردها پایین‌تر بیایند وام گیری سخت می شود.

وقتی در دسترس بودن اعتبارات در یک اقتصاد کاهش می یابد ، رشد هم کندتر می شود چون فعالیت در بخش تجارت وابسته به وام گیری است.

به عبارت دیگر رشد اقتصادی در برخی کشورهای خاورمیانه کندتر می شود.

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا