اخبارصنعت و معدنویژه ها

افزایش صادرات و رونق تولید، محور برنامه های تولید و تجارت

به گزارش صنعت کار، بررسی راهکاری های رونق تولید، یافتن راه حل برای مشکلات موجود تولید و تجارت و ایجاد هماهنگی میان مدیران ستادی و استانی از اهداف این گردهمایی بود.

سید شریف حسینی قائم مقام وزیر و ومعاون حقوقی، مجلس و امور استان‌ها در این گردهمایی گفت: این جلسه یک پیام داشت که ما وارد یک جنگ اقتصادی شده ایم و برای جنگ اقتصادی لباس رزم اقتصادی نیاز است. باید بپذیریم در مقابل ما یک دشمن سر پا مسلح برای زمین زدن این کشور از طریق اقتصادی است. وی افزود: اگر در سنوات گذشته به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کرده بودیم، امروز هیچ مشکلی نداشتیم. ایشان مدت‌ها پیش به کاهش وابستگی بودجه به نفت تاکید کرده بودند.

قائم مقام وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و امور استان‌ها با تاکید بر اینکه ذخایر این کشور می تواند درآمدزا باشد، عنوان کرد: وزیر محترم صنعت امسال را سال شکوفایی معدن قلمداد نموده و معتقد است می توان قسمتی از درامد کشور را ازمعادن کسب کرد . کشور ۵۷ میلیارد تن ذخایر معدنی دارد.ایران از لحاظ معدن رتبه یک خاورمیانه را دارد و جزو ۱۰کشور اول جهان است و برای ۱۰ هزار معدن پروانه صادر شده و ۶ هزار معدن هم اکنون فعال است.

حسینی با بیان اینکه در سال ۹۷، ۴۶۰ میلیون تن از معادن برداشت شده است، گفت: با امکاناتی که داریم می توانیم دشمن را زمین گیر کنیم و تحریم ها را بی اثر نمائیم. نقاط قوت ما منابع طبیعی و فیزیکی قابل توجهی است که داریم.

لزوم تشکیل فوری هیئت های خبرگان مورد وثوق بانکی و اقتصادی

فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه استان ها باید کمیته های تامین مواد اولیه تشکیل دهند، گفت: تشکیل کارگروه های رفع موانع تولید با حضور استانداران از الزامات است.

وی با تاکید بر اینکه هیئت های خبرگان مورد وثوق بانکی و اقتصادی باید سریع تشکیل شود، گفت: روسای استان‌ها با تاکید بر اجرای قانون، تشکیل این هیئت را از استانداران پیگیری کنند.

وی افزود: پایش تولید کلیه واحدها را با برگزاری جلسات مستمر در نظر داشته باشید. انتظار ندارم استانی با مشکلی مواجه شود که پیش از آن مطرح نشده باشد. روند تولیدات باید به طور مدام بررسی شود و پیش از انکه با بحران مواجه شویم از آن پیشگیری کنیم.

معاون امور صنایع با تاکید بر اینکه تامین مواد اولیه باید در اولین اولویت قرار گیرد، افزود: مواد واسطه ای بخش تولید، اجزا و قطعات مورد نیاز تولید، تامین کالاهای مصرفی با دوام بالای ۴۰ درصد و … باید از اولویت های امسال باشد.

تاثیر پذیری حداقلی بخش معدن و صنایع معدنی از تحریم

دیگر سخنران این گردهمایی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

جعفر سرقینی با اشاره به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فعال سازی معادن گفت: اثر پذیری معدن و صنایع معدنی از تحریم ها حداقل است.

آسیب پذیری معدن و صنایع معدنی را به دلیل خودکفایی بالای این حوزه کم توصیف کرد و گفت: مهمترین وظیقه سازمان های استانی در سال 98، رونق تولید و حفظ شرایط فعلی است که باید تلاش های خود را بر روی این هدف متمرکز کنند.

او با بیان اینکه استان ها بر روی فعال سازی زنجیره تولید در حوزه معدن برنامه ریزی کنند، گفت: معدن و صنایع معدنی به دلیل سرمایه گذاری هایی که شده و توسعه قابل توجه طی سال های اخیر تاثیرپذیری کمتری از تحریم ها دارد.

سرقینی افزود: در تولید فولاد 2،5 برابر، سیمان 2 برابر، کاشی سه برابر نیاز کشور تولید داریم که این موضوع به ما در رونق تولید کمک می کند.

او ادامه داد: در معدن و صنایع معدنی نیازی به مواد اولیه خارجی وجود ندارد که همین امر در کاهش تاثیرپذیری از تحریم ها نقش داشته است، از سوی دیگر برای تامین قطعات و ماشین آلات مورد نیاز هم تدابیر لازم اندیشیده شده است تا ما امروز هیچ دغدغه ای برای ادامه تولید نداشته باشیم.

او در عین حال خاطرنشان کرد: سازمان های استانی باید توجه بیشتری به صنایعی همچون فولاد که از صنایع سنگین است داشته باشند، چرا که تعطیلی هر واحد فولادی بیکاری چندین هزار نفر را در پی دارد.

تعمیق ساخت داخل، مهمترین برنامه وزارت صنعت

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این گردهمایی اصلی ترین محور برنامه های امسال را توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل دانست و گفت: اصلی ترین اقدام ما فعال سازی واحدهای تولیدی در راستای رونق تولید است.

این ۷ محور ۳۵ پروژه دارند که از ۱۵ پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی است.‌ سرمایه گذاری های جدید را خیلی توسعه ندهیم، بلکه همین سرمایه های موجود را توسعه دهیم. راه اندازه واحدهای راکد زیر مجموعه این برنامه قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دو صنعت از برنامه های ویژه در سال ۹۸ است، گفت: برای توسعه و رونق حوزه های نساجی و لوازم خانگی برنامه های ویژه داریم. پروژه صنایع دریایی، بحث حمل و نقل ریلی و عمومی و بازسازی صنوف تولیدی را امسال داریم که باید به آنها توجه شود.

وی افزود: یک پروژه در حوزه فرش و توسعه خوشه ها تعریف کردیم. این خوشه هایی که شکل گرفته را باید تقویت کنیم و اثرات آن ها را در کشور ببینیم.

زرندی ادامه داد: کل صادرات سال ۹۷، ۴۴ میلیارد دلار بوده که ۲۳ میلیارد تومان آن مربوط به ۱۵ کشور همسایه بوده است‌ و از این مقدار نزدیک به ۹ میلیارد هم برای کشور عراق بوده است.به همین دلیل تمام توان وزارتخانه را برای ارتباط با ۱۵ کشور همسایه بگذاریم.

سامانه شهرک های صنعتی، الکترونیکی و یکپارچه می شود

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی از الکترونیکی و یکپارچه شدن سیستم واگذاری زمین، محاسبه قیمت و… در شهرک های صنعتی استان ها تا پایان شهریورماه خبر داد.

محسن صالحی از افزایش قیمت خدمات و زمین در شهرک های صنعتی کمتر از نرخ سال های گذشته خبر داد و گفت: قیمت ها در زمینه ارائه خدمات و… برای شهرک ها افزایش یافته که بر اساس فرمول سال های گذشته باید به اندازه نرخ تورم این هزینه ها را برای واحدها افزایش می دادیم.

او افزود: اما اگر این فرمول را ملاک قرار می دادیم، رقم ناهمگونی می شد که برای کمک به واحدها و با نظر مقام عالی وزارت، شهرک ها را به دو دسته تقسیم کردیم.

صالحی نیا ادامه داد: بر این اساس در شهرک های صنعتی تقاضا محور، حداکثر ۱۰درصد خواهد بود.

تلاش مضاعف و حفظ یکپارچگی، راهکار مقابله با مشکلات

نجفی دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم، گفت: مدیران ستادی و استانی وزارتخانه باید تلاش خود را مضاعف کنند و با مشورت کارشناسان و فعالان بخش خصوصی بر روی راهکارهای حل مشکلات تمرکز داشته باشند.

او افزود: برنامه های وزارتخانه در سال رونق تولید تدوین شده است و مدیران باید تلاش خود را معطوف به موفقیت این برنامه کنند.

نجفی حفظ تولید و اشتغال فعلی را محور این برنامه خواند و اظهار کرد: پس از آغاز مرحله دوم تحریم ها دشمن گمان می کرد که تولید با دومینوی تعطیلی مواجه می شود که با تلاش دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت که مدیرانش همچون سرباز پای کار آمدند، این خواب آنها تعبیر نشد.

افزایش 1340 درصدی تشکیل پرونده های تخلف

عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان تولیدکنندگان نیز با اشاره به افزایش اهمیت بازرسی و نظارت در سال 98، گفت: تمامی نیروهایی که به هر نحوی قرار داد بازرسی دارند و در بخش دیگری حضور دارند، حداقل در این ماه باید به بازرسی برگردند.

تابش ادامه داد: رسیدگی به عدم ایفای تعهد را در برنامه داریم که در این خصوص از ۲۴ هزار پرونده‌ای که عدم ایفای تعهد دارند ۷۰۰ شرکت بیش از ۸۰ درصد عدم ایفای تعهد داشتند، البته برخی از این پرونده ها مشکل مدارک دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مواردی که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و ستاد بر انجام آن اصرار دارند بازرسی است، افزود: در تعداد بازرسی سال ۹۷ نسبت به سال۹۶ حدود ۱۰ درصد و در کشف قاچاق 32 درصد افزایش عملکرد داریم که نشان می دهد استان ها تلاش بسیاری داشتند.

تمام مشکلات راهکار علمی دارد

معاون پژوهش، آموزش و فناوری با بیان اینکه تمام مشکلات راه حل علمی دارد، گفت: با عملکردهای سنتی نمی‌توانیم به انقلاب صنعتی چهارم برسیم.

قبادیان در اولین گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید گفت: در استان اصفهان از سامانه تاپ رونمایی شد و سازمان ها باید در این سامانه ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه تمام مشکلات راه حل علمی دارد، افزود: اگر رویکردمان را تغییر دهیم تمام مشکلات حل می شود.

قبادیان تاکید کرد: روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اقدامات لازم را برای ثبت نام بنگاه ها در این سامانه انجام دهند و نیازهای‌شان را از این طریق اعلام کنند. ما ایین موارد را در دانشگاه ها اعلام و بررسی می کنیم.

برنامه ریزی برای افزایش توان شرکت های صادراتی

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بار صادرات با تحریم نفت بر دوش کالاهای غیرنفتی است از برنامه ریزی برای افزایش توان شرکت ها برای افزایش صادرات خبر داد.

مودودی در اولین گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید، با بیان اینکه با توجه به تحریم نفت، بار کسب درآمد ارزی بر دوش صادرات غیرنفتی است، گفت: برای تحریم باید از عنوان جنگ اقتصادی استفاده کرد که متاسفانه تجربیات گذشته درباره تحریم مستند نشده است تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

او با اشاره به برنامه های سازمان توسعه تجارت برای سال 98 گفت: افزایش صادرات به کشورهای همسایه را در برنامه قرار داده ایم و اگر بخواهیم صادرات به این کشورها افزایش یابد باید همزمان بر روی تعرفه های صادراتی و وارداتی و قراردادهای ترجیحی کار کرد.

گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از آن برگزار شد که رضا رحمانی 7 محور برنامه های این وزارتخانه برای سال 98 را اعلام کرد.

تعمیق ساخت داخل، افزایش صادرات، توسعه فناوری و تکنولوژی تولید، فعال سازی معادن از جمله محور برنامه های این وزارت خانه است. وزیر صنعت، معدن و تجارت که ماه های اخیر برای بازدید از وضعیت طرح های تولید و تجارت به ده ها استان سفر کرده است، تاکید دارد که در شرایط تحریم مدیران این وزارتخانه باید با تلاش مضاعف، مسیر را برای تولیدگران و تجار فراهم کنند.

اولین گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجات با حضور روسای استانی و معاونین این وزارتخانه نیز با هدف همفکری و هماهنگی برای حل مشکلات برگزار شد.

 

منبع: شاتا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا